Frågan om snabbare busskommunikation kom ju upp redan 2013, så man har haft många år på sig att fundera, planera och låta invånarna få säga sitt. Men oss veterligen har ingen i samhället blivit kontaktad av vare sig KLT eller någon annan. När det gäller en så stor omställning som detta, kunde man väl på ett demokratiskt sätt fråga invånarna vad vi tycker om att få det över det dubbla avståndet, för de flesta av oss.
Jag överdriver inte om jag säger att 90 procent av Storebros invånare är upprörda över det här och kommer att få det sämre med mycket längre avstånd till bussen. Är det tänkt att man ska ta bilen till pendlingsparkeringen för att därefter ta bussen? Låter väl i så fall inte riktigt bra ur miljösynpunkt.
Ingen vet varför Trafikverket planerat detta bygge, förutom förkortad restid på 2 minuter, men KLT och Region Kalmar har beslutat om detta utan att vara insatta i hur folk bor och hur vi drabbas. Det är väldigt synd om de äldre och människor med någon form av funktionsnedsättning som får det mycket besvärligare nu. Ni hävdar att många kommer att få det mycket bättre, allra helst om man bor i området på andra sidan riksvägen. Visst, men här bor bara en minoritet av invånarna, och de allra flesta här i området kör bil och utnyttjar inte kollektivtrafiken. Majoriteten bor på andra områden i Storebro som alltså från och med i sommar kommer att få mycket längre gångväg till sin buss och därmed mycket längre restid.
Är det här första steget mot en avveckling av bussnätet då invånarna inte utnyttjar kollektivtrafiken som ni önskat? Kommer bussen att sluta stanna här helt och hållet då passagerarantalet minskar drastiskt? Ja, ingen vet vad som händer i framtiden men en sak vet jag, den tiden är snart förbi, då bussen stannar vid de röda, unika, fina busskurerna, vid stranden och centrum, monterade av intresseföreningen. Detta enbart för att man fått för sig att spara restid utan den minsta kunskap om hur vårt samhälle är uppbyggt.
Trafik- och planeringschef på Region Kalmar säger att de är öppna för synpunkter, men detta skulle man tagit reda på genom att tillfråga invånarna när allt var i planeringsstadiet, 2013, och inte nu, när arbetet redan har påbörjats med två hållplatser som ingen vill ha.
Ingen kunde ana vad som var på gång, den där dagen i maj 2016 när busskurerna som Intresseföreningen och allmänheten var så nöjda med, att det skulle tas beslut ett år senare att leda om busstrafiken och som nu, 5 år senare, blir verklighet.