Personalen har också sin del i problemen på bibblan

Arbetsmiljöproblem – ja, men problemen på biblioteket i Vimmerby hittar man också i grupperingar bland personalen; "skitsnack och mobbning har förefallit vara vanligare än ambitionen att hjälpas åt och göra sitt bästa för att få en trevlig arbetsplats", menar insändarskribenten.

Arbetsmiljöproblemen på biblioteket sträcker sig långt tillbaka i tiden och handlar till viss del interna samarbetssvårigheter i personalgruppen, menar insändarskribenten.

Arbetsmiljöproblemen på biblioteket sträcker sig långt tillbaka i tiden och handlar till viss del interna samarbetssvårigheter i personalgruppen, menar insändarskribenten.

Foto: Johannes Widergren

Insändare2022-02-08 11:45
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att det finns arbetsmiljöproblem på Vimmerby bibliotek har väl knappast undgått någon. Dessa bekymmer har funnits sedan många år tillbaka – och trots åtskilliga insatser har det inte blivit bättre. 

Ett antal chefer och konsulter har, tillsammans med facket och företagshälsovården, år efter år försökt komma tillrätta med problemen utan resultat. Sjukskrivningarna har varit omfattande och personalomsättningen hög. Det har funnits grupperingar bland personalen, skitsnack och mobbning har förefallit vara vanligare än ambitionen att hjälpas åt och göra sitt bästa för att få en trevlig arbetsplats. 

En strikt uppdelning av arbetsuppgifter mellan bibliotekarier och biblioteksassistenter kring vad man i respektive yrke ska och får göra har präglat det dagliga arbetet, vilket då och då skapat frustration eftersom många anställda varit sjuka. För ungefär ett år sedan kom dåvarande ledning till slutsatsen att man var tvungen att göra något radikalt. Vi får alla hoppas att det i slutändan kommer något gott ur denna jobbiga situation, som inte är efterlängtad vare sig hos ledning eller hos personal. 

Poängteras bör att det självklart finns, och har funnits, väldigt vänliga, lösningsorienterade och hjälpsamma människor anställda på biblioteket.