Dessa externa leverantörer gör ett bra arbete, även om det kunde vara mer engagerat, jämfört med när den statliga Arbetsförmedlingen skulle försöka "förmedla arbeten" (vilket var huvuduppgiften för det statliga uppdraget) och som misslyckades fatalt.
Problemet är nu att det fortfarande är Arbetsförmedlingen som är huvudman för de som är anslutna till en a-kassa och som är arbetslösa. De är hänvisade till den statliga Arbetsförmedlingen även om de är satta i ett projekt inom jobb- och utvecklingsgarantin (EU- finansierat) exemepelvis "rusta/matcha".
Nu kommer vi in på huvudproblemet. Då staten bantat bemanningen på Arbetsförmedlingen är det oerhört svårt att nå och få prata med en handläggare. Som arbetslös är du som bäst angiven en kontakt till handläggare två gånger per år och glöm att du har en och samma handläggare. Ringer du utöver detta angivna nummer blir du satt i en telefonkö i timmar och har du tur får du prata med en en handläggare som inte vet vem du är utan sitter och läser innantill i tidigare anteckningar. Möjligen att mejla finns inte överhuvudtaget. Återstår chatt, förhoppningsvis inte en robot.
För egen del blir det pension nästa år och därefter bemanningsföretag för pensionärer där jag är välkommen!