Jens af Ekenstam Stenman skriver i en insändare om en skolskjutstur som inte kom i tid förra fredagen. Enligt de uppgifter vi har fått från entreprenören startade inte bussen i kylan. Entreprenören har då, på eget initiativ, försökt att via telefon kontakta föräldrarna till berörda barn. I ett fåtal fall har man tyvärr inte lyckats att nå dessa. Det är naturligtvis beklagligt, men visar att det är svårt att nå fram med information oavsett vilka kanaler man använder. Jag har fått till mig att chaufförer även vid andra tillfällen har kontaktat föräldrar via telefon eller sms vid behov.
I en motion till kommunfullmäktige har af Ekenstam Stenman föreslagit att kommunen ska införa en SMS-lösning för att skicka ut meddelanden i händelse av försenade eller inställda skolskjutsar. Förslaget har i grunden mottagits positivt, men det har varit oklart hur rutinerna ska se ut för att kunna få ut informationen på ett tillförlitligt sätt.
Kommunen får oftast information om inställda turer först i efterhand och det behöver också säkerställas att information som gäller en viss tur går till rätt mottagare i varje enskilt fall. Om förutsättningarna skulle förändras ser kommunen inget hinder att införa ett system liknande det som föreslås. Nu har motionen gått på återremiss för att närmare utreda hur informationshanteringen kring inställda skolskjutsar hanterats i andra kommuner. Med det utökade beslutsunderlaget kommer motionen sedan att återkomma till kommunfullmäktige för ett beslut.