Ta hand om eleverna på ett bättre sätt – här är mina förslag

"Det finns så mycket man kan göra själv både som skolchef, rektor och enskild lärare. NU inte sen", skriver Nina Andersson.

"Det finns så mycket man kan göra själv både som skolchef, rektor och enskild lärare. NU inte sen", skriver Nina Andersson.

Foto: Maria Johansson (Arkivbild)

Insändare2024-09-24 10:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag är en av de som tycker att många kommuner gömmer sig bakom bortförklaringar när det gäller att själva ta eget ansvar över kommunens skolor. Att vänta i flera år på att politiker ska ta massa beslut istället för att agera själva. Va kreativa. Vi har inte tid att vänta. Elever mår dåligt NU. 

Det finns så mycket man kan göra själv både som skolchef, rektor och enskild lärare. NU inte sen. 

Jag har full förståelse för att man har brist på lärare idag. Och att man inte hinner med. Men börja se vad man kan göra med det man har. Få lärare att va kreativa, känna sig uppskattade och få fria händer att utföra sina lektioner på. 

Men man kan göra mycket saker med det man har. Istället för att klaga på det man inte har.

Skolministern besökte nyhetsmorgon i helgen. Där hon sa att man idag vet att en orsak av många är att elever mår dåligt för att de inte rör på sig tillräckligt på grund av skärmtiden, att de känner sig ensamma och så vidare.

Varför kan man då inte införa rörelse varje dag från klass 5. Men framförallt från högstadiet och gymnasiet. Det är bevisat att man från cirka 11 års ålder minskar aktivitet och rörelse under skoltid. Barnen slutar att leka på samma sätt som tidigare. Framförallt tjejer. Pojkar rör på sig mer genom fotboll på skolgården med mera fram till årskurs 6. Sen försvinner i stort sett 90 procent rörelse på högstadiet och gymnasiet. 

Kräv att lärare på varje lektion ska ha en rörelsepaus i mitten på lektionen och/eller inför en gemensam dagspromenad på 20 minuter. Ha idrott minst tre dagar i veckan. Promenera kan de flesta. Bedriv mer lektioner ute. 

Köp in bättre stolar och bord till elever. Vi vuxna får anpassade skrivbord och kontorsstolar. Varför är inte detta ett krav i skolan. När jag varit på utvecklingssamtal i 15 minuter på min dotters skola så blir jag slagen av hur hårda stolar de har till eleverna och hur tråkiga klassrummen är. Va kreativa. Fråga eleverna hur de vill ha det. Låt dem rösta. 

Involvera barnen och inför att de får beskriva sin drömskola varje termin.

Låt barnen lämna in förslagen och rösta sedan fram olika förslag som är genomförbart.

Gör spelhörna där kommuninvånare frivilligt får skänka sällskapsspel, möbler, bordtennisbord eller andra spel till skolorna. Finns många som sitter på saker de vill bli av med hemma och är villiga att skänka bort. Bjud in föräldrar till att hjälpa till att ha en dag på skolgården där man hjälps åt att laga saker eller ordna roliga saker. 

Börja med obligatoriskt ämne det vill säga psykologi. Prata mående oftare. Låt kurator ha ett ämne i veckan. Och möt barnen på deras nivå. Ha messenger till kuratorn så att elever kan skriva till denne istället för att behöva skämmas med att gå dit. Använd sociala kanaler där elever befinner sig. 

Mycket kan vi göra tillsammans involvera elever och föräldrar mer. Många är som sagt givmilda och kan skänka bort saker för att fixa härliga stimulerande områden både inne och ute till barnen. 

För ett friskare bättre Sverige. För våra barn behöver vi vara kreativa och tänka utanför boxen!