Jaa du, ”Gammal handelsanställd”. Jag skulle också vara förvånad över om någon handlade i en butik där man inte litade på personalens arbete.
Men så här kan det också vara (för övrigt skriver jag oftast en handlingsnota, på papper eller mentalt, innan mitt besök i butik):
Varorna i en butik (speciellt i mejerikylarna) är placerade så att när det är tomt i de yttersta lagren, kan det vara besvärligt att nå till det som är lite längre in, speciellt om varan befinner sig på högre eller lägre nivå. Så varför ska jag som är lång och relativt rörlig ta de förpackningar som ligger lättast tillgängligt och på så vis göra det svårare för andra, som kanske är mindre rörliga än jag, att nå motsvarande vara? Har flera gånger hjälpt medkunder att få tag i det de eftersträvat att nå till.
Sedan gäller det ju att se att bäst-före stämmer överens med när jag tänker använda mig av varan (för jag har kanske inte möjlighet att besöka butiken varje dag). När det gäller chark, behöver man också se till att styckdetaljen stämmer med ändamålet av den tänkta anrättningen (inte minst på grund av matsvinn).
Sedan kommer jag till frukt och grönt. Eftersom dessa är känsliga, behöver man känna lite på dem (man behöver ju givetvis inte klämma sönder dem) för att se att man får hem sådant man inte behöver slänga innan man använder det.
Sedan, eftersom det mesta har en ytterförpackning, bör ju inte att man tar i en förpackning vara den största smittspridningsrisken i samband med ett butiksbesök utan snarare interagerandet med övriga personer som befinner sig i lokalen. Speciellt om man sköter handhygienen före och efter sitt besök.
Till slut: Du har helt rätt att man inte ska stå i kassan och hosta rakt ut i luften. Det lärde jag mig redan från barnsben att det är både ohygieniskt och oartigt, men jag ser ofta att det är de som tillhör den äldre generationen som lärde mig att inte hosta rakt ut, som gör det, men att de även nyser rakt ut eller i handen i stället för i armvecket.
Medelålders butikskund