Respektera barnens tid i skolan – Ă€ven före jul

”Vad har ni gjort i skolan idag dĂ„?” Jag stĂ€ller samma frĂ„ga, varje dag, vid middagsbordet. Men sĂ„hĂ€r i slutet av terminen fĂ„r svaren frĂ„n barnen mig att hĂ€pna. ”Algebra”, ”franska revolutionen” och ”novellskrivande” har bytts ut mot film, kortspel och musik-quiz. Och sĂ„ Ă€nnu mer film.

Kortspel och "totalt meningslösa aktiviteter pÄ schemat", beskriver insÀndarskribenten de sista veckorna av skolterminen. "Varför nyttjar ni inte de tvÄ sista veckorna pÄ bÀsta sÀtt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel?"

Kortspel och "totalt meningslösa aktiviteter pÄ schemat", beskriver insÀndarskribenten de sista veckorna av skolterminen. "Varför nyttjar ni inte de tvÄ sista veckorna pÄ bÀsta sÀtt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel?"

Foto: Janerik Henriksson/TT

InsÀndare2022-12-21 12:00
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Hela terminen hukar ungarna under högar av lĂ€xor och uppgifter. Fysikprov och mattediagnoser. Noveller pĂ„ sjuttioelva sidor i svenskan och invecklade resonemang om amerikanska revolutionens betydelse i historia. 

Men sÄ hÀnder nÄgot mÀrkligt. I takt med att lussebullar och glöggmingel ökar i kvot sÄ minskar den kvalificerade lektionstiden. IstÀllet för undervisning ligger nu plötsligt totalt meningslösa aktiviteter pÄ schemat. Pedagogerna verkar vara handelsresande i quiz och man tittar pÄ filmer i helklass för att fÄ tiden att gÄ, ja, till och med Youtubeklipp hela lektioner.

Och visst kan jag förstĂ„ hĂ„llningen att Mr Beans roligaste sketcher tillhör allmĂ€nbildning, men just den kunskapen ska vĂ€l Ă€ndĂ„ ligga pĂ„ oss förĂ€ldrar och inte pĂ„ universitetsutbildade pedagoger? 

Kortspel och "totalt meningslösa aktiviteter pÄ schemat", beskriver insÀndarskribenten de sista veckorna av skolterminen. "Varför nyttjar ni inte de tvÄ sista veckorna pÄ bÀsta sÀtt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel?"
Kortspel och "totalt meningslösa aktiviteter pÄ schemat", beskriver insÀndarskribenten de sista veckorna av skolterminen. "Varför nyttjar ni inte de tvÄ sista veckorna pÄ bÀsta sÀtt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel?"

Och det hĂ€r Ă€r alltsĂ„ inte ens de planerat schemabrytande aktiviteterna jag pratar om -- utan de lektioner som ska vara ”riktiga lektioner”.

För förutom att man alltsĂ„ gör musikquiz pĂ„ SO:n, spelar SvĂ€lta rĂ€v pĂ„ matten och tittar pĂ„ Die Hard pĂ„ engelskan de sista tvĂ„ veckorna pĂ„ terminen, sĂ„ tillkommer en hel hoper med aktiviteter som att titta pĂ„ niornas fotbollbollsmatch mot lĂ€rarkĂ„ren, julmys med klassen en hel dag och sĂ„ förstĂ„s avslutningsshow i aulan. 

Vad Ă€r dĂ„ anledningen till det hĂ€r? 

Jo, som det verkar Ă€r det ”ingen idĂ© att börja pĂ„ nĂ„got nytt” och ”betygen Ă€r redan satta”. En hĂ„llning jag har svĂ„rt att förstĂ„ eftersom pressen Ă€r sĂ„ pass hĂ„rd övriga skoldagar pĂ„ terminen? Varför nyttjar ni inte de tvĂ„ sista veckorna pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? Kanske genom att ge extra stöd till de elever som behöver, till exempel? 

Slött och slappt i skolan de sista veckorna av terminen, tycker signaturen "Upprörd mamma". "I takt med att lussebullar och glöggmingel ökar i kvot sÄ minskar den kvalificerade lektionstiden. IstÀllet för undervisning ligger nu plötsligt totalt meningslösa aktiviteter pÄ schemat. Pedagogerna verkar vara handelsresande i quiz och man tittar pÄ filmer i helklass för att fÄ tiden att gÄ, ja, till och med Youtubeklipp hela lektioner."
Slött och slappt i skolan de sista veckorna av terminen, tycker signaturen "Upprörd mamma". "I takt med att lussebullar och glöggmingel ökar i kvot sÄ minskar den kvalificerade lektionstiden. IstÀllet för undervisning ligger nu plötsligt totalt meningslösa aktiviteter pÄ schemat. Pedagogerna verkar vara handelsresande i quiz och man tittar pÄ filmer i helklass för att fÄ tiden att gÄ, ja, till och med Youtubeklipp hela lektioner."

Är det av ren och skĂ€r lĂ€ttja som ni visar film för eleverna? För att sjĂ€lva kunna sitta lĂ€ngst ner i klassrummet och nicka till medan John Mc Clane gör ratatatataatata mot tyska terrorister i Die hard? 

NĂ€, hĂ€r verkar hela lĂ€rarkĂ„ren ha drabbats av den envisa parasiten latmasken. Det hĂ€r duger helt enkelt inte. Sadla om till biografmaskinister om ni Ă€r sĂ„ hĂ€ngivna cineaster och respektera barnens tid i skolan – hela terminen.