Varför kör ni över era trogna prenumeranter?

Beskedet om att Vimmerby Tidning bara kommer att ges ut tre dagar i veckan i pappersform väcker känslor. Här svarar sajtchef och ställföreträdande ansvarig utgivare Jenn Hultberg på frågor från en besviken prenumerant.

Signaturen "En trogen läsare av papperstidningen" är besviken över att papperstidningen bara kommer att ges ut tre dagar i veckan. Här svarar Jenn Hultberg, nyhetschef och t f chefredaktör på kritiken och frågorna.

Signaturen "En trogen läsare av papperstidningen" är besviken över att papperstidningen bara kommer att ges ut tre dagar i veckan. Här svarar Jenn Hultberg, nyhetschef och t f chefredaktör på kritiken och frågorna.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Insändare2024-02-20 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter att ha mottagit brev angående förändring av utgivningsdagar för Vimmerby Tidning, har jag sett fram emot att se reaktioner på detta i tidningen. Dock har detta helt uteblivit, inte tror jag att reaktionerna uteblivit, utan det är nog ett medvetet val från er att inte publicera detta. (Väck inte den björn som sover…) 

Hur kan en tidning, som fungerat så bra under så många år, bara nonchalera sina trogna prenumeranter av papperstidningen? Detta är ren stöld, för som man uppfattar det blir det ingen sänkt prenumerationsavgift trots att utbudet halveras? Hur många kan sälja en halv vara ostraffat utan att sänka priset? Vad säger KO om detta?

Ni går ut med att tidningen blir så mycket mer innehållsrik och tjockare – men som tidningen sett ut den senaste tiden är det flera helsidor med annonser för föreningar och upplysningar helt utan värde för, åtminstone, oss äldre prenumeranter. Det inte länge sedan priset höjdes. Varför, till vilken nytta? 

Dessutom varför alla dessa MERA-erbjudanden, som också upptar plats i tidningen? Detta borde väl inte vara en tidnings uppgift att rabattera helt oväsentliga saker? Är det detta också som vi ska betala för via prenumerationsavgiften?

  • Hur många i tidningens utgivningsområde är intresserade av att få tillgång till Corren, UNT, MVT eller Eskilstuna-Kuriren?
  • Hur många tror ni har tillgång och/eller kunskap att läsa tidningen digitalt av våra äldre prenumeranter?
  • Har ni aldrig tänkt tanken att man har papperstidningen för att det inte ens finns tillgång till bredband i vissa områden?
  • Hur många av våra äldre klarar att läsa tidningen i telefon eller har ens en Ipad, när allt blir så smått och man måste förstora en liten bit i taget? Var blir översikten och helheten då?

Visst går allt mot det digitala, men det måste finnas alternativ kvar än under några år. Detta utestänger så många från att följa med vad som händer i närområdet. Men det är ju klart, ju färre som får tidningen desto färre kommer att prenumerera och då visar ju statistiken att det inte är lönsamt.

Detta är ju den lyx man sett fram emot under alla år man arbetat, att när man blir pensionär kunna äta frukost och läsa papperstidningen färdig på morgonen i lugn och ro. Ska nu vi, som kan, sätta en mobil eller Ipad på köksbordet istället? Tänk lite längre än skrivbordet räcker när ni kör över era trognaste läsare. Förstår om kostnaden för utkörning blir stor, i synnerhet på landsbygden, men om samordning sker så går det att sänka den kostnaden. 

Förslag: Eftersom Västerviks-Tidningen delas ut de dagar inte Vimmerby Tidning kommer, så kan ju en samordning göras med denna, så att vi får den tidningen och vice versa när tidningen ändå måste distribueras. Ingen besparing på resorna där inte! Bara ovanligt dålig logistik! Samma ägare och bägge är ju lokaltidningar med närliggande täckning, brevlådan passeras ju ändå dagligen av tidningsbudet.

Som kuriosa kan nämnas att jag själv lärde mig läsa via Vimmerby Tidning på 50-talet, så när jag började skolan kunde jag redan läsa, stolt över att kunna både allmänbildning och många världshändelser som beskrivits i tidningen och som jag hade stor nytta av i skolan.

Jag har varit prenumerant i 56 år i olika konstellationer sedan jag flyttade hemifrån, men tidningen har följt med som en länk till hembygden.

En trogen läsare av papperstidningen

Svar direkt:

Hej!

Vad fint att höra att Vimmerby Tidning har varit en viktig pusselbit i dina tidiga skolår, och att vår journalistik har följt med dig genom åren! Vi vill väldigt gärna fortsätta vara en del av din vardagsrutin, precis som vi vill vara för alla våra prenumeranter, även i framtiden. Och det är just därför som vi nu har valt att ta det här steget till tredagarsutgivning av papperstidningen. Det är helt enkelt ett steg vi behöver ta för att säkra att vi kommer finnas kvar även i framtiden. Precis som du skriver så går allt mer mot det digitala. Du lyfter också att det är viktigt att det finns alternativ, och för oss är detta just en sådan lösning – genom att gå ner i antal utgivningsdagar kan vi spara in på dyra pappers- och distributionskostnader och säkerställa att Vimmerby Tidnings papperstidning kommer finnas kvar längre.

På frågan om vi valt att inte publicera åsikter kring den här förändringen så är svaret nej, vi har inte valt bort något för att undvika debatt eller kritik. Tvärtom. Men reaktionerna har främst kommit i våra digitala kanaler. När vi publicerade nyheten om tredagarsutgivning i januari valde vi att dela artikeln på våra sociala medier och där fick vi in många kommentarer, synpunkter och frågor. Vi följde upp med en chatt med på sajten några dagar senare, där vi också svarade på frågor från våra läsare.

Vi har stor förståelse för att den här förändringen väcker känslor och säkert en del frågetecken. Vi ruckar på mångas morgonrutin genom att inte dela ut papperstidningen varje dag. Men vi kommer inte att ge er mindre journalistik, utan de dagar som tidningen delas ut kommer vi istället att kunna dela ut en tjockare tidning med mer lokal journalistik från kommunerna vi bevakar. Och framförallt kan vi satsa ännu mer på att leverera nyheter från Vimmerby och Hultsfred digitalt i vår app och på vimmerbytidning.se. Här behöver man inte ta hänsyn till utgivningsdagar utan sajten är ett levande nyhetsflöde dygnet runt, året om.

Som prenumerant får man tillgång till spännande tv-sändningar, direktrapporteringar och nyheter, krönikor och debatt i realtid. Precis som du nämner så är inte alla digitala. Vi förstår det. Men vi har inget val än att följa med i utvecklingen för att säkerställa att vi kommer vara relevanta även i framtiden. Och för de som behöver stöttning för att komma igång och läsa oss digitalt så finns vi här! Antingen hör man av sig till vår proffsiga kundtjänst, eller så kan man komma förbi kontoret i Vimmerby och få hjälp direkt. Men framförallt bör man passa på den 27 februari för då stärker vi upp här på redaktionen och kraftsamlar med bemanning för att hjälpa de som vill koppla digitala konton för appen och e-tidningen.

Och till slut.

Även om vi lever i en tid där journalistiken är i en historisk utvecklingsfas finns det något som ständigt kommer att bestå, och det är våra starka känslor för den lokala journalistiken. Och även om vi i framtiden är en helt digital tidning så kommer vårt hjärta alltid finnas i lokaljournalistiken och att berätta om vad som händer i vårt bevakningsområde. Vi kommer kämpa allt vi kan för att även i framtiden vara en naturlig del av människors vardag, kanske inte bara till morgonkaffet utan när helst man vill veta vad som händer och sker i Vimmerby och Hultsfred.

Jenn Hultberg, sajtschef och ställföreträdande ansvarig utgivare