Läste ett inlägg på sociala medier där personen klagade på service och bemötande i butiker i Vimmerby. Den personen tyckte att butikspersonalen borde gå utbildning i service. Det här stämmer inte med min bild. Jag upplever tvärtom att man blir just bra bemött och får bra service i Vimmerbys butiker. Personal hälsar och hjälper till.
Jag har själv jobbat i butik och vet hur man lär sig att läsa av kunder. En del vill handla ifred och tycker till och med att det är jobbigt om man är för mycket ”på”.
Det finns all anledning att vara rädd om de fina butiker vi har kvar i Vimmerby. Visst är det så att inte precis alla varor finns här, men utbudet är ändå stort. Det är lätt att sitta hemma och knappa hem grejer från nätet, det händer att jag gör det också, men risken är att om alltför många gör så, alltför ofta, så kommer ännu fler butiksägare att ge upp. Många har det tufft idag och det är inte ett åtta-timmar-per-dag-jobb, snarare dygnet runt.
Allt har blivit dyrare, även omslagspapper. Tänk vilken service det är att få julklappen inslagen, det får du inte när du handlar på nätet. Vi får inte glömma den fysiska, lokala handeln. Butiker ger arbetstillfällen och utbud. Jag har svårt att förstå varför man nätshoppar hos exempelvis Hemtex och sedan hämtar ut det i butiken som inte får ta del av förtjänsten – man måste ju ändå gå till butiken? Ännu värre är det när man först går till butiken för att känna hur en parfym doftar eller för att prova skor, och sedan köper på nätet.
Så handla lokalt så mycket som det går och var rädd om vår lilla stad.