Därför är det nu med förtvivlan vi nu tar del av Gunnar Janssons förslag på effektiviseringar inom barn- och elevpeng. Förslaget innebär att en tjänst per skolenhet ska bort. Att Hjalmarsson och Rampeltin dessutom går ut i media och stödjer detta upplever vi i VDM som mycket oroande.
Gunnar Jansson hävdar samtidigt att han inte ändrat målet att alla elever har rätt att lyckas i skolan. Det känns idag som ett stort hån mot våra barn och ungdomar.
Det här angår oss alla. Om vi inte engagerar oss i politiken tillåter vi andra att ta beslut utanför vår kontroll. Det duger inte att sitta hemma vid köksbordet och gnälla. Nu är det färdiggnällt.
I skollagen står bland annat att utbildningen inom skolväsendet syftar till att barn och elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden.
I utbildningen ska hänsyn tas till barns och elevers olika behov. Barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt.
Barnens bästa är alltså utgångspunkten i vår skollag. Det står även att "Kommuner ska fördela resurser till utbildning inom skolväsendet efter barnens och elevernas olika förutsättningar och behov."
Under paragraf 25 står följande: "För medicinska, psykologiska och psykosocial insatser ska det finnas tillgång till skolläkare, skolsköterska, psykolog och kurator. Vidare ska det finnas tillgång till personal med sådan kompetens att elevernas behov av specialpedagogiska insatser kan tillgodoses."
Med detta står det ganska klart vad skollagen paragraf 3 säger.
"Alla barn och elever ska ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål."
Vi får inte spara på barnen som är vår framtid! Inga neddragningar accepteras av oss.
Ann-Sofie Karlsson
VDM, Västervik
Accepterar inga neddragningar i skolan
PISA är en internationell studie som undersöker elevers förmågor inom tre kunskapsområden, dvs matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Som vi alla vet vid det här laget så har svensk skola misslyckats i sina reformer att skapa en bättre skola. Inget annat land som deltagit i PISA-undersökningen har genomgått samma radikala försämring av elevers resultat.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.