Alla elevers rätt till kunskap

Lärarnas Riksförbund har utlyst 10 september 2013 till Skolans Dag. Med Skolans Dag vill vi betona alla elevers rätt till kunskap och en likvärdig skola.

Från läsekretsen2013-09-12 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är en dag då elever, föräldrar, lärare och andra, som är angelägna om att Sverige ska kunna fortsätta att vara en kunskapsnation, enas. I Vimmerby har politikerna en vision om att Vimmerby ska bli Sveriges bästa skolkommun.

Det är en kaxig vision! Men är den realistisk? När barn- och utbildningsnämnden fått en minskad budgetram på 5,2 miljoner och riksdagskravet på extra matematikundervisning kostar 1,6 miljon, som måste tas inom denna krympta budgetram, är det svårt att förstå hur politikerna tänker sig att vi ska nå visionen.

Vi i Lärarnas Riksförbund vet vad som krävs för att målet ska kunna uppnås. Lärarna måste ges förutsättningar att göra ett bra arbete. Spara inte in på lärartjänsterna!

Varje lärare behöver få ansvar för färre elever. Det handlar om att få mer tid för varje elev. Vår erfarenhet är att den tid som läraren kan ge eleven individuellt är mycket viktig för elevens resultat. Elever med svårigheter behöver ha läraren bredvid sig som hjälper till och driver på. Men även duktiga elever behöver bli sporrade i sin utveckling genom att läraren tar sig tid och bryr sig. På en 60-minuterslektion med 30 elever får varje elev bara två minuter lärartid var. De flesta elever behöver mer tid än så. Mindre undervisningsgrupper ger läraren mer tid för varje elev. Förutom de ordinarie lektionerna behöver vissa elever stödundervisning i mycket liten grupp eller ensam med läraren. Läraren behöver också mer tid för planering, både tillsammans med andra lärare och enskilt, för att utveckla undervisningen. Dessutom behöver läraren mer tid för efterarbete. Undersökningar visar hur viktigt det är att eleverna får återkoppling på det som de gör samt att elevernas resultat följs upp och åtgärder sätts in tidigt när elever riskerar att inte nå målen. Lärarna saknar tid för reflektion både när det gäller förarbete och efterarbete. Kvaliteten blir sämre om allt måste göras i en hast. Lärare är också mentorer/klassföreståndare för elever, och även där behöver läraren mer tid för samtal med varje elev om hur det går i skolan.

Lärarna är absolut viktigast för att eleverna ska få en bra undervisning. Men det får inte heller sparas in på läromedel och pedagogiskt material. Det är viktigt med fräscha och aktuella läromedel anpassade till de nya kurserna för grundskolan och gymnasiet. Hur roligt är det för eleverna med slitna läroböcker från 1990-talet i samhällskunskap? När böckerna inte är aktuella måste läraren lägga mer tid på att komplettera det som saknas och att planera undervisningen utifrån de nya kurserna. Aktuella läromedel sparar planeringstid åt läraren, som i stället kan lägga den tiden på att ge utförlig återkoppling på elevernas prestationer.

IT måste fungera. Det gäller både support och tillgänglighet. Varje lärare behöver ha en egen dator och kunna komma åt alla nödvändiga funktioner hela tiden. Skolorna måste också få täckning för IT-kostnaderna som rusar i höjden, så att det inte drabbar undervisningen. Om IT blir dyrare än budgeterat tvingas skolan ta pengarna från något annat konto, t.ex. läroböcker eller kompetensutveckling, och det leder till sämre undervisning.

Om politikerna menar allvar med att Vimmerby ska bli Sveriges bästa skolkommun, räcker det inte med bara vackra ord. Man måste satsa resurser också. Att minska budgetramen för barn- och utbildningsnämnden är inte rätt väg att gå. Hur ska man kunna skapa förutsättningar för en bättre skola med dessa besparingskrav? Nej, nu måste politikerna gå från ord till handling och verkligen satsa på skolan.

En kommun som vill bli Sveriges bästa skolkommun måste satsa pengar på lärarna och undervisningen!

Monika Johansson
Ordförande i Lärarnas Riksförbund i Vimmerby

Läs mer om