Forskningen visar att lärarnas kompetens är den enskilt viktigaste faktorn för elevernas studieresultat. I samhället i övrigt gäller att man inte blir anställd om man saknar den kompetens som jobbet kräver. Men i skolan, där Sveriges elever skall rustas med kunskap för framtiden gäller inte detta. Är det inte konstigt?
Under nittiotalet sjönk andelen utbildade lärare kraftigt. Nu ser vi att resultaten sviktar i grundskolan och var fjärde elev går ut gymnasiet utan slutbetyg. Denna utveckling är allvarlig och får konsekvenser för såväl individen som för samhället. Lärare vill inget hellre än att skapa en skola som är bra för alla elever, en skolmiljö där varje elev mår bra och får studiero att utveckla kunskaper i olika former maximalt.
Skolan är den samhällsfråga som det är viktigast för politikerna att prioritera. Sex av tio tillfrågade i en Sifo-undersökning, som gjordes i juni 2005, sätter skolan som nummer ett.
Utbildning är samhällets största verksamhet. Kommunerna måste vara med och satsa resurser för att öka andelen utbildade lärare i skolan och därigenom ge eleverna de bästa förutsättningarna för att känna trygghet och kunna nå målen.
Alltför många elever har inte utbildade lärare, särskilt med tanke på förskolan. Det vill vi ändra på.
Lärarförbundet - Hultsfreds lokalavdelning
Alla har rätt till utbildade lärare
Från de minsta förskolebarnen till studerande i vuxenutbildningen - alla elever har rätt till utbildade lärare. Det säger lagen, men varken kommunerna eller de fristående skolorna lever upp till detta.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.