Efter Electrolux nedläggning gjordes noggranna analyser, där konstaterade bland annat Regionförbundet i Kalmar län att Västerviks kommun måste ges möjligheter att ingå i och/eller nå större arbetsmarknadsregioner och att detta bäst sker genom kortare pendlingstid.
Det absolut viktigaste i den analysen är att vi inte längre är ensamma i vårt arbete, då även Regionförbundet i Kalmar län äntligen delar vår syn i hur viktigt det är med bättre förbindelse för vår kommun till framförallt Linköping och den i särklass bästa effekten för att uppnå en regionförstoring når man genom en snabbare järnvägsförbindelse.
När vi efter alldeles för många år av "anorektisk infrastruktur" och nu äntligen har övriga länet med oss som stöd för snabbare spårbunden trafik, då går riksdagsmannen Jörgen Andersson (M) ut och basunerar att vi inte behöver Tjustbanan!
Jag har full förståelse för kravet att upprusta riksväg 35 och det är bedrövligt att det inte är gjort för länge sedan. Men det är mycket olyckligt att en riksdagsman från Västerviks kommun går ut och ställer riksväg 35 mot Tjustbanan. De signaler han tyvärr skickar ut i länet och övriga regioner, samt de politiker som beslutar på riksplanet är att Västervik inte längre är intresserade av en snabbare järnvägsförbindelse till Linköping. Risken är uppenbar att det arbete som gjorts för att äntligen nå en enighet i länet vad gäller regionens syn på hur även norra länet ska nå en gynnsammare utveckling, ett arbete som har gått trögt och som måste pågå kontinuerligt, att det arbetet nu riskerar att ta skada av uttalandet och att länets fokus splittras när inspel sker till riksdag och regering.
Erfarenhetsmässigt är det de regioner som står enade eller har ett väldigt stort befolkningsunderlag som når framgång i tilldelningen. Befolkningsmässigt är vi i klart underläge. Kvar är då enigheten. Vi har sedan lång tid tillbaka, fram till nu, haft just politisk enighet i kommunen och sedan en tid tillbaka även i regionen. Men den enigheten har Jörgen Andersson satt på hårt prov genom sitt utspel.
Vän av ordning kan tycka att Andersson har uttalat sig som företrädare för Moderaterna i Norra Tjust och det är väl bra om frågan debatteras. Saken är den att frågan är som sådan inte en lokal fråga, den beslutas på nationell nivå med inspel från regionerna. Jörgen Anderssons uttalanden kommer i dessa sammanhang att helt ses som ett uttalande från en riksdagsman som dessutom är distriktsordförande för Moderaterna i Kalmar län. Mer splittring kan knappast påvisas och det kan svårligen gynna varken riksväg 35 eller Tjustbanan och för den delen ej heller Stångådalsbanan. Jag är dock den förste att hoppas på att min oro inte ska besannas.
Mats Hugosson (C)
Kommunstyrelsens
förste vice ordförande
Andersson ger fel signaler om Tjustbanan
Under mycket lång tid har Västerviks kommun jobbat "i motvind" vad gäller förbättringen av kommunikationer till våra grannregioner. I och med nedläggningen av Electrolux i Västervik och nu senast avvecklingen av Akzo Nobels verksamheter i Gamleby samt neddragningen i Ankarsrum och Totebo har det tydliggjorts hur sårbar Västerviks kommun är genom att vara en egen arbetsmarknadsregion.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.