Angeläget att erbjuda bra service

Ansvariga för Servicekontoret svarar
Beslutet att stänga Skatteverkets, Försäkringskassans och Pensionsmyndighetens servicekontor i Vimmerby har väckt kritik. Vi är medvetna om att det blir längre att åka för dem som vill göra personliga besök. Vi beklagar detta. Besökstrycket är dock mycket ojämnt fördelat över landet och kontoret i Vimmerby är ett av de servicekontor i landet som har få besökare.

Från läsekretsen2012-11-17 05:06
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som statliga myndigheter är det vår uppgift att hushålla väl med statens medel. Syftet med beslutet att avveckla verksamheten i Vimmerby är att driva servicekontorsnätet på ett mer kostnadseffektivt sätt och stärka servicen där efterfrågan är större.

Myndigheternas samverkan kring servicekontor startade 2007. Etableringstakten har varit snabb och det har inte varit helt enkelt att bedöma hur besöksströmmarna utvecklas. Sett över hela Sverige har antalet besök på våra servicekontor ökat med 16 procent hittills i år men skillnaderna mellan servicekontoren är stora.

Det finns kontor där besöken ökat med över 50 procent under vissa perioder medan andra kontor har samma antal eller färre besökare. Det har i media förekommit olika besökssiffror för servicekontoret i Vimmerby. Kontoret har i snitt 170 besök i veckan och hör därmed tyvärr till ett av de servicekontor som har få besökare. Det finns fortsättningsvis kontor i Västervik, Nässjö och Oskarshamn.
Att erbjuda bra service är angeläget för alla tre myndigheter. Även om vi är medvetna om att det finns grupper som vill göra personliga besök, finns flera sätt att nå oss. Våra kundtjänster via telefon är ett bra alternativ för personlig kontakt.

Pensionsmyndigheten och Försäkringskassan genomför även fördjupade möten med kunder med ett stort servicebehov över telefon och vid bokade möten på bestämd ort. Kunder med långvarig sjukdom eller funktionshinder har precis som tidigare en personlig handläggare vid Försäkringskassans kontor i Västervik som de kan ringa till eller besöka vid behov.
Många väljer numera också våra e-tjänster och webbplatser för att få service den vägen. Via telefon och webben erbjuder alla tre myndigheter service på flera olika språk.

Kjell Dahlström,
regionchef, Skatteverket

Ronny Svennerberg,
områdeschef syd, Försäkringskassan

Paul Larsson,
chef kundmöte, Pensionsmyndigheten

Kommentar
Lokaltidningen fortsätter att bevaka utvecklingen av detta ärende. Ett framtida steg kan vara att kalla ansvarig minister samt alla berörda till ett möte i Vimmerby.
Under mellantiden, återkom gärna med fler åsikter och erfarenheter där nyttan av att servicekontoret i Vimmerby behålles. Mail- och postadress hittar ni på annan plats på denna sida.

Bengt Ingemarsson,
Chefredaktör
Läs mer om