Lösningen som dikteras ut är mindre klasser, vilket kräver fler lärare, vilket kostar mer pengar. Låt oss titta bakåt och över kontinenten. På 80-talet undersökte man i USA effekten av små och stora klasser. Det visade sig att de små klasserna fick ett lite bättre studieresultat. Testet var inte ett blindtest och ändå började resultatet att praktiseras. Klasserna gjordes mindre i USA och även i Sverige.
När jag gick i högstadiet på 90-talet, talades det om att klasserna inte fick vara större än 33 elever. Vi elever trodde det var för att det skulle bli för trångt med fler bänkar i klassrummet. I högskolan rymde föreläsningssalen hundra elever. Självstudier gjordes i tre mindre salar. Det är svårt att säga om vågekvationer var svårare att lära sig än grundläggande matte. Men det var mycket roligare att lära sig matriser än vågekvationer. För matrisläraren var pedagogisk och trivdes med sitt arbete.
Hur inspirerande är det att upprepa samma lektion fem gånger inom ett par dagar? Så kan verkligheten se ut i dagens gymnasium. Är det så för att klassrummet är anpassat för 30 elever!? Hur roligt är det att vara elev och känna att man verkar vara den enda som inte fattar? Med en större klass ökar sannolikheten att finna en jämlike att plugga med.
Jag säger inte att vi nu ska börja tränga in fler elever i befintliga klassrum. En viktig begränsande faktor är vad ventilationen är anpassad för. Men om vi tänkt på ett sätt i tjugo år och det inte fungerar, är det hög tid att börja tänka annorlunda.
Vad svarar lärarna på frågan: Vad behövs för att få en fungerande och effektiv undervisning? Vad svarar eleverna på frågan: Vad krävs för att du ska tycka att detta ämne är roligt? Vad har de kommuner gjort som redan vänt den dåliga trenden? Vad kan vi göra utifrån de resurser vi redan har?
Tänk om det visar sig att lösningen är två pedagogiska lärare som trivs med sitt arbete och som tillsammans arbetar med en dubbelt så stor klass!
Efter det där testet på 80-talet har ett flertal andra test gjorts. Test som varit "blinda" det vill säga statistiskt säkerställda. Resultaten visar något annat än det "oblinda" testet från 80-talet. Det är hög tid att börja ifrågasätta gamla sanningar.
Mari Sellin (FP), Kommunstyrelsekandidat
Antalet elever är en viktig klassfråga
Alla vill satsa på skolan. Men innan vi diskuterar lösningar borde vi ställa oss frågan "varför har behovet blivit så stort"?
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.