Är Vimarskolan demokratisk?

Årskurs 3 på Vimarskolan splittras upp till årskurs 4. Detta oavsett hur skolklasserna varit tidigare.
Elever och klasser som tidigare år varit stökiga och numera funnit en trygghet i klassen, måste berövas densamma. Ingen hänsyn tas till den enskilde eleven eller klassen. Det är den rutin som finns på Vimarskolan i Vimmerby.

Från läsekretsen2004-03-10 08:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Redan när årskurs 3 började fick föräldrarna information om att eleverna till årskurs 4 skulle delas upp i andra klasser eller rent av grupper. Föräldrarna skulle inte prata med sina barn om detta. Indelningen skall skötas av lärarna.
Föräldrarna har frågat hur indelningen går till. Svaren har blivit undvikande, luddiga och föräldrarna får ingenting veta.
Vilka kriterier gäller, frågar föräldrarna? Lärarna upplyser om att de ej får informera föräldrarna.
Rektor vägrar informera föräldrarna om gruppindelningen. Befintliga klasser delas upp i olika grupper helt utan föräldrademokrati och elevdemokrati. Föräldrarna har inte med detta att göra säger rektorn.
Föräldrarna möts av floskler som att gruppindelningar är till för att "undvika negativa roller i klasser" och att det är de som möter barnen i skolan varje dag som skall dela in barnen i grupperna/klasserna.
Ofta får föräldrar höra från såväl skolan som andra att föräldrar ej engagerar sig tillräckligt för skolan och sina barn. När de engagerar sig kommer absolut ingen information från skolans slutna värld.
Föräldrarna är medvetna om att enlig gällande lagstiftning så bestämmes gruppindelningen av rektor. Föräldrarna är inte emot gruppindelningar.
Enligt 1994-års läroplan, 2.3 framgår det att det skall vara elevansvar och elevinflytande i skolan. Enligt läroplanen, 2.4, skall skolan och vårdnadshavarna gemensamt hitta bra lösningar i samverkan.
Hänvisat till skollagen, 1:2, skall skolan verka för demokratiska arbetsformer.
Barnen får inte ha några önskemål, säger lärarna.
Föräldrarna får inte någon vetskap om sina barns gruppindelningar, enligt rektorn.
Föräldrarna informeras efteråt.
Varför skall föräldrarna hållas utanför? Följer skolan lagarna om elev och föräldrainflytande? Finns barnperspektivet på Vimarskolan?
Föräldrarna till barnen i årskurs 3 vill inte bestämma gruppindelningen, men de opponerar sig mot tillvägagångssättet. Är "rutin" viktigare än barns hälsa/utveckling och föräldrademokrati?

Kjell Jonason
Vänsterpartiet

Läs mer om