Äras den som äras bör

När man träffar folk ute på stan och säger att man är landstingspolitiker så märker man att sjukvården på ett eller annat sätt engagerar nästan alla. De flesta har också egna erfarenheter av verksamheten, som patient eller anhörig.

Från läsekretsen2005-07-05 07:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att få vård i tid och bli bemött på ett bra sätt är nog de både områden som dominerar dessa samtal men det kan också handla om synpunkter på den rent medicinska behandlingen som man får som patient.
Under snart tre år har de fyra samverkande borgerliga partierna suttit i majoritet i landstinget i Kalmar län. Ett av de prioriterade områdena för den nya majoriteten har varit att upprätthålla en god tillgänglighet inom sjukvården, d v s att kunna ge vård inom rimlig tid. Det finns fortfarande områden där arbete pågår för att minska köerna men på det hela taget har arbetet lyckats. Trots ett förändringsarbete, för att få ekonomin i balans, som inneburit personalneddragningar har vi lyckats förbättra tillgängligheten och korta köerna inom såväl slutenvård som primärvård. Landstinget i Kalmar län har också fått flera utmärkelser för sitt arbete med att upprätthålla en god tillgänglighet. Det senaste i raden var när vi för andra året i rad fick Svenskt Vårdkonsumentindex pris som det mest konsumentvänliga landstinget. Undersökningen av samtliga svenska landsting innehöll bland annat faktorer som väntetider, hur bra patientinformationen fungerar och ambitionsnivån inom primärvården. Här hamnade alltså Landstinget i Kalmar län i topp. Till detta ska läggas en undersökning gjord av Landstingsförbundet som visar att primärvården i Kalmar län har de kortaste köerna inom primärvården i landet. Landstinget i Kalmar län bedöms dessutom vara ett av tre landsting som klarar genomförandet av en nationell vårdgaranti som ska genomföras från den 1 november i år. På flera sätt under senare tid har Landstinget i Kalmar län lyfts fram på riksnivå i mycket positiva ordalag.
Hur är då detta möjligt att uppnå? Ja självklart hade det inte gått utan en mycket engagerad och kunnig personal. Det är i första hand vår duktiga personal på sjukhusen och inom primärvården som är anledningen till de utmärkelser landstinget fått. Det är de som ska ta till sig av uppskattningen för sitt arbete som visas från så många håll. Det är viktigt för oss som förtroendevalda att synliggöra den enskilde medarbetaren ge den uppskattning som goda insatser förtjänar. Vi vill därför framföra ett stort tack till det fina arbete ni gör ute i vården.

Lars Hamrin (folkpartiet)
Pierre Edström
(folkpartiet)