Arbetsförmedlingen använder tiden bättre

Svar på insändare i denna tidning: Arbetsförmedlingen måste ta sitt ansvar.
Insändarskribenten är upprörd över att Arbetsförmedlingen i samband med minskade öppettider på kontoret i Vimmerby påstått att servicen ska bli bättre. Skribenten har givetvis rätt i att minskade öppettider inte automatiskt innebär en bättre service. Det Arbetsförmedlingen nu gör är att utnyttja tiden bättre och bli mer effektiv.

Från läsekretsen2013-09-28 04:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På mindre arbetsförmedlingskontor är besöksfrekvensen och belastningen ojämnt fördelad. Vissa dagar har vi få besök. Att då avsätta personresurser i Direktservice för att handlägga några få ärenden är inte effektivt.
Genom att styra spontanbesöken till vissa dagar kan vi de andra dagarna arbeta mer effektivt med de arbetssökande på andra sätt än i Direktservice.

Att Direktservice är stängt vissa dagar innebär inte att arbetsförmedlarna är lediga eller att vårt arbete med att hjälpa sökande ut på arbetsmarknaden blir mindre intensivt.
Det var hårt tryck på kontoret i Vimmerby vid senaste månadsskiftet. September är det månadsskifte under året då trycket är som hårdast på Arbetsförmedlingen. Så är det i regel över hela landet.

Dessutom kom samtidigt sökande till kontoret för att ställa frågor om de nya reglerna kring aktivitetsrapporteringen. Detta gjorde att det uppstod längre väntetider än normalt.

Arben Doroci,
arbetsförmedlingschef

Ann-Brith Sköld,
sektionschef

Läs mer om