Åskan slår ut både router och småföretagare

Som egenföretagare arbetar jag hemifrån flera dagar i veckan. Jag skriver böcker och gör research via internet, jag har videokonferenser och kommunicerar med kunder via email mm. Dessutom har jag telefon och tv kopplat via bredband från samma leverantör. Allt går via en bredbandsrouter.

Från läsekretsen2014-08-12 07:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I mitt dagliga liv, både professionellt och privat, är med andra ord denna router en central komponent. Om den inte fungerar kan jag varken nå internet, ringa, få meddelanden på telefonsvararen eller titta på tv. Därför är mer än ett irritationsmoment när den nu för tredje, eller fjärde, jag minns inte riktigt, gången på ett par år slutar fungera. För snart tre dagar sedan felanmälde jag och ännu har inget svar kommit från leverantören.

Jag hittar andra vägar in på nätet och kan konstatera via olika forum och supportsiter att jag inte är den enda som har detta problem, långt ifrån den enda. Särskilt nu när landet drabbats av åska. Något som sker varje sommar.

På leverantörens hemsida kan man läsa att routern skall stängas av när det väntas åska och oväder och för all annan elektronisk utrustning köper jag det argumentet, men just routern, spindeln i nätet, kan inte vara så störningskänslig att den går sönder pga. åska eller andra störningar. Det är inte möjligt för mig som småföretagare att stänga av när jag åker hemifrån för att handla några timmar, bara för att vara på den säkra sidan.

Jag har barn på kollo, gamla svärföräldrar och affärskontakter i USA och Asien som behöver kunna nå mig alla dygnets timmar. Det är en dygnet-runt tjänst jag behöver och betalar för.
Om routern inte är ersatt inom fem dagar betalar leverantören 200 kronor per tjänst. Denna summa är mest symbolisk och motsvarar för mig som egenföretagare någon timmes arbetsarvode. Inkomstbortfallet är minst en tiopotens högre. Det är inte lösningen på problemet.

Förmodligen är inte integrerade eller installerade överspänningsskydd lösningen alla gånger heller även om det kanske skulle kunna reducera antalet routerhaverier. Den enda långsiktiga lösningen för oss småföretagare är att leverantören kan garantera en ny enhet inom 24 timmar vid haveri.
Just bredbandroutern, spindeln i hela bredbandsnätet hemma är så viktig för oss små- och egenföretagare att det är ett motiverat krav.

Magnus Jahnsson,
författare och civilingenjör

Läs mer om