Det är en riksomfattande kampanj som statens byråkrater sytt ihop, där man fördömer en särskild politisk gruppering. Kampanjens syfte är att indoktrinera de som vänt monopolet ryggen, (majoriteten av svenskarna, till monopolkramare. Inte nog med att den är full av felaktigheter ger den ett starkt intryck av hur desperat företaget är i nuläget. Personligen anser jag att statliga verksamheter självklart skall vara neutrala och inte utnyttja statliga medel för att bilda opinion. Dessutom tror jag att ni kan lista ut vilka det är som får betala detta - svenska folket. Vem annars?
Jag bryr mig inte om Percy Barnevik får hundratals miljoner i pension, det är han säkert värd efter allt slit. Jag bryr mig inte om bolagsdirektörer i privata företag får fina resor, där de vältrar sig i lyx, rysk kaviar och kubanska cigarrer. Jag bryr mig heller inte om hur höga fallskärmarna i näringslivet är för tillfället eller om dess toppar spelar golf på arbetstid. Det är bara ren och skär marknadsekonomi. Jag tror snarare att det sporrar fler att bli nästa Barnevik, och i framtiden kommer vi att behöva framgångsrika företagsledare och entreprenörer. Så länge de är frivilligt betalda av företag som har råd att betala accepterar jag det. Däremot har jag svårt att acceptera när statliga företag beter sig på det här sättet.
Systembolaget är ett sådant. Anitra Steen kan åtnjuta en pension på cirka 30 miljoner den dag hon väljer att pensionera sig. Finansminister Bo Ringholm har åtskilligt påpekat hur missnöjd han är över "höga", vad det nu innebär, fallskärmar i näringslivet. Det är dags att sopa framför egen dörr och ha rent mjöl i påsen innan man offentligt börjar kritisera.
Skillnaden här är att skattebetalarna får stå för guldregnet som sker inom det företaget. I ett monopolföretag som Systembolaget kan personalen leva livet utan att behöva oroa sig för att en konkurrent öppnar mittemot eller för nästa månads försäljningssiffror.
Leverantörer stimulerar snarare tillvaron genom extra insatser, vilka gärna vill stå på god fot med dem som bestämmer vad som skall tas in på hyllorna. I ett företag som berörs av konkurrens är det enda väsentliga vilka produkter som ger utdelning. Alltså vilka produkter det är som kan inhandlas till låga priser och kan säljas i skapliga kvantiteter till skapligt höga priser. Systembolaget är inte så. Det är idag en hybrid som klarar sig på politikens premisser och vars hela existens grundar sig på att bolaget underkastar sig bestämmelser som är andra än marknadens.
Svenskarna är inte dumma i huvudet. Istället för att göda denna igel till företag reser man många mil för att inhandla sin alkohol. För i Sverige är vi inte vuxna nog att bestämma som de gör i Danmark, Tyskland och Estland. Ifall inköp äger rum i en tobaksaffär eller i en livsmedelsbutik är fullkomligt ointressant. Handlar du alkohol utanför Sveriges gränser är det en indirekt markering att Systembolaget är förlegat och inte skall ägna sig åt politisk opinionsbildning.
Johan Arvidsson
1:e vice distriktsordförande,
Moderata Ungdomsförbundet Norrbotten
Bättre sopa framför egen dörr, Ringholm
Skandaler och klavertramp. Anitra Steens nervösa ansikte syns i media när hon försöker försvara sitt mutbolag. Systembolaget haltar och slår krokben för sig själv. Under den senaste tiden har skandalbolaget inriktat sig på att förhärliga sitt monopol genom den statligt finansierade kampanjen "Hej alla nyliberala!".
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.