Biljakter i Vimmerby

Så var det bara att haka på Nils-Erik Johanssons och "Det var bättre förr".s insändare och gå vidare:
Många år har även jag måst se denna nedskräpning av Vimmerbys gator och trottoarer och försökt undvika dessa krossade glasflaskor, som förorsakat små barn, hundar, katter och cykeldäck blessyrer och skador.

Från läsekretsen2007-05-19 04:27
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har agerat kommunal sopgumma, plockat papper, tomma ölburkar, aluminiumformar m.m. solkigt och nedsölat samt skickat detta skräp ner i närmaste papperskorg, för det finns sådana, även om de ibland är svåra att upptäcka.
En vän och kollega ägnade en hel morgonsamling åt ett kolapapper som någon slängt på golvet: Har man så låg aktning för sina medmänniskor att man slänger skräp på golvet som man förväntar sig att andra skall plocka upp? sade hon.
Nu har vi i denna stad emellertid ett ännu större nedskräpningsproblem: den olagliga buskörning och biljakt, som mestadels unga bilförare med färska körkort ägnar sig åt. Vi vanliga, hyggliga trafikanter och invånare i idyllen Vimmerby nödgas morgon, middag, kväll och natt utstå deras manipulerade avgasrör och väl fungerande gaspedaler och stereoapparater. Tre katter har, vad jag inregistrerat, på kort tid blivit på- och överkörda och vi kan bara tänka oss den oro, smärta och dyra veterinärräkningar som husse, matte och husdjur får vidkännas. Jag citerar ur Sveriges rikes lag, trafikförordningen, kapitel 2, 1:a paragrafen: "En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen." Görs det?
Kapitel 3, 17:de paragrafen: "Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen. Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen föreskriva att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av sådant område skall vara 30 kilometer i timmen." Görs det?
Vi har åtskilliga gånger talat med kommunala tjänstemän om hastighetsbegränsande åtgärder såsom 30-skyltar, "midjor", "bulor", trafikljus etc. men blivit ganska arrogant behandlade.
Man framhåller trafikomläggningen vid Näs som en lugnande faktor vad gäller trafiken. Det finns upplysningsvis en inbjudande fartsträcka mellan Näs och bulan vid Industrigatan.
Polisen, som vi också vänt oss till, ser allvarligt på trafikproblemet men har små resurser att ingripa den tid då det är mest aktuellt, nämligen på kvällar och nätter.
Nu är vi trötta på sakerna stillstånd och ber alla som knutit näven i byxfickan över trafikförhållandena här i stan att också högljutt protestera - varför inte med en namninsamling?

Ingegerd Grundén

Läs mer om