Likaså Vimarskolan 7-9 har åtgärder som behöver ses över. Ni borde koncentrera er på att stärka upp Vimarskolan, men inte på bekostnad av kransortsskolorna. Det är ju bisarrt att lägga ned en fungerande kransortsskola och istället bussa in eleverna till en skola som inte har förutsättningar att nå de nationella målen.
Jag har ett antal frågor som jag vill ha besvarade:
1. Angående er kartläggning om elevers studieresultat. Vilka fler variabler finns i kartläggningen utöver geografisk ort? Och vad har de variablerna visat? Är exempelvis geografisk ort mer avgörande än föräldrars utbildningsnivå? Om så är fallet har ni genomfört en unik kartläggning som kullkastar tidigare kända fakta om elevers skolresultat.
2. Har problemen på Vimarskolan åtgärdats? Om de har åtgärdats så i så fall hur? Om inte, hur har ni tänkt göra när Vimarskolan får större grupper?
3. Peter Högberg nämner flera gånger lgr11, den nya läroplanen för grundskolan, som stöd till att stänga kransortskolorna. Likaså säger han att förvaltningsledningen meddelat att lgr11 har "mycket högre ställda kunskapskrav" och att detta leder till "nya former av undervisning". Detta är ett mycket anmärkningsvärt påstående. På vilket sätt är kunskapskraven "mycket högre", och vad är det här för spännande "nya" undervisningsformer ni pratar om? Än så länge är det enda förslag jag hört att ni ska skapa större grupper på de skolor som ni låter vara kvar. Stora klasser är en väldigt gammal tanke och inte ny någonstans. På vilket sätt har lgr11 överhuvudtaget något med det här att göra?
4. Vad säger lärare på högstadiet och gymnasiet i Vimmerby angående kransortseleverna? De lärarna är ju de riktiga experterna här på att bedöma elevers resultat. Håller de med er i er bedömning?
5. Är det inte dags att backa från er kartläggning och istället erkänna att nedläggningarna av skolorna helt och hållet är grundad på ekonomiska skäl och att ni trodde att ni kunde få det att låta bättre om ni påstod att kransortseleverna skulle få det bättre?
Emil Haskett,
Tunabo och lärare
Bisarrt felaktig skolprioritering
Frågor till Vimmerby kommuns ordförande i barn- och utbildningsnämnden Camilla Stridh och förvaltningschef Birgitha Sahlin.Jag har läst igenom Skolinspektionens tillsynsrapporter angående skolorna i Vimmerby kommun 2014. Tuna skola har inga anmärkningar utan bedöms fungera och huvudparten av Tunas elever når kunskapsmålen.Vimarskolan F-6 har däremot flera punkter som behöver åtgärdas för att de enligt Skolinspektionen ska kunna bedriva undervisning som når de nationella målen. Det är jätteallvarligt.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.