Att landstinget klarar detta är tack vare personalen som varje dag jobbar för att ge vård så snabbt och effektivt som det bara går. Ett jätte tack till alla inom vården!.
Jag tror att vi alltid måste sträva efter så korta kötider som möjligt inom vården, målet är att inte ha några köer alls utan bara planeringstid. Men jag tror att det är lika viktigt för alla som behöver använda sig av vården att de alltid får veta vad som händer här näst - vilket är nästa steg och när händer det - är rimliga frågor som patienten ska ha svar på innan man lämnar mottagningen.
Patienten ska inte behöva gå hem och vänta på ett brunt kuvert för att få sin tid till operation, det ska man få innan man lämnar mottagningen. Jag är övertygad om att många människor är oroliga inför en operation bara för att man inte vet när den ska ske. Man har inget att planera sitt liv efter.
Under budgetfullmäktige i slutet av juni så ville vi i Alliansen att detta skulle vara ett mål att arbeta efter inom landstinget - men socialdemokrater och stödpartier sa nej, tyvärr.
För mig som moderat är det självklart att vi som använder oss av vården har rätt att veta vad som händer och när det ska hända. Jag kommer att fortsätta arbeta för att detta ska bli verklighet. På så sätt tror jag att den goda vården i Kalmar län kan bli ännu bättre.
Malin Petersson (m),
landstingsråd
Bra kan bli bättre
I de senaste mätningarna från Sveriges kommuner och landsting (SKL) hamnar Kalmar län i topp när det gäller att ge vård inom 90 dagar.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.