Marknaden ser oftast beträffande bränslepriset ut som vanligt. Du hittar alltid någon politisk oroshärd i världen för att kunna höja priset. Om marknaden skulle styra bränslepriset och vara trovärdig, så skulle priset sjunka kraftigt när oroshärdar i världen minskar. Så är inte fallet.
Bränslepriserna hoppar jenka. Ett steg bakåt och två framåt, aldrig två steg bakåt och ett framåt. Med andra ord marknaden styr inte. Det är en myt. Det är kapitalet som styr. Det är kapitalister som bestämmer hur mycket som skall produceras.
Det finns en smärtgräns för vad bränslet får kosta och det drabbar dem hårdast med liten ekonomi. Höjning av bränslepriset för bilar motverkar en rörlig arbetskraft eftersom det finns dåligt utbyggda kommunikationer, främst utanför storstadsregioner.
Fortsatta höjningar av bränslepriser delar upp Sveriges befolkning i dem som har råd och dem som inte har råd och det drabbar dem som är sämst bemedlade.
Vi behöver ett levande Sverige som inte utestänger halva befolkningen p g a höjda och omotiverade bränslepriser.
Kjell Jonason
Vänsterpartiet
Bränslepris som delar upp Sverige
Varför "super Jeppe"? Eller varför "höjs bränslepriset"?Det finns hur många svar som helst och visst ligger det nära till hands att kapitalet hittar på den ena efter den andra orsaken för att kunna höja bränslepriset.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.