Dags för krafttag mot stökiga lektioner

PISA resultaten 2014 slog ner som en bomb i skoldebatten förra året. För oss med insyn i skolan bekräftades snarare omfattningen av problemen i skolan. Mot bakgrund av rapporten bad Alliansregeringen OECD, som är ansvariga för PISA undersökningen, att analysera resultaten och lämna förslag på fler åtgärder. Den rapporten kom för ett par dagar sedan.

Från läsekretsen2015-05-18 07:53
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

OECD pekar ut några områden. Bland annat svarar svenska elever att de ofta kommer för sent och att det är stökigt på lektionerna. Våra egna undersökningar bekräftar bilden. Det är oroligt på lektionerna och både elever och lärare upplever brist på arbetsro.

Mycket tid går åt till att reda i konflikter och diskutera uppträdandet i klassrummet. Detta drabbar de svagaste hårdast. Det är dags att ta detta på allvar och göra något åt det.

Utan duktiga lärare kommer vi inte att kunna vända svensk skola men utan respekt för inlärningsmiljön i klassrummen kommer det inte heller att gå. Det borde vara en självklarhet att varje elev kan känna arbets- och studiero på lektionerna.

Därför anser vi att det är dags att ta fram en gemensam handlingsplan som gäller alla skolor i Linköping där elever, skolledning, lärare och föräldrar är överens om ordningsregler och uppförande i skolan. Oavsett i vilken skola man går i ska man mötas av samma regler och rutiner.

Det ska bland annat handla om närvaro, ledigheter, prov, material som ska tas med till lektionerna, uppträdande och respekt för varandra under lektionerna, språkbruk, mobiltelefoner under lektionstid mm.

När alla gör lika ökar tydligheten kring varför och hur vi behöver arbeta tillsammans för att alla ska ha en chans att lära sig så mycket som möjligt. Många vittnar exempelvis om problem med störande mobiltelefoner under lektionstid. En del skolor har redan egna rutiner för mobiltelefoner under lektionstid medan andra upplever en osäkerhet kring detta.

Många lärare använder elevernas privata mobiltelefoner i undervisningen. Men så ska det inte behöva vara. Inte minst eftersom alla inte har en smartphone. Det är en likvärdighetsfråga. Därför har Allians för Linköping satsat över 40 mnkr på digital teknik i skolan. Alla elever och lärare i skolan har numera lärplattor och även förskolan har tillgång till lärplattor.

Alla skolor och förskolor har trådlösa nätverk. Här ligger Linköping långt framme. Så nu kan mobiltelefoner förvaras hos läraren under lektionstid samtidigt som Linköpings elever kan ta del av den moderna undervisningen.
I skolan ska arbetsro råda, för både lärare och elever.

Catharina Rosencrantz (M)
Vice ordförande, Barn- och ungdomsnämnden, Linköpings kommun

Jerry Broman (M)
Vice ordförande, Bildningsnämnden, Linköpings kommun

Läs mer om