Han plockar ut investeringar som boven i dramat. Holgersson hade helst velat fortsätta med förskolor i baracker och ett utdömt äldreboende med dusch i källaren, d.v.s. "rost och röta" istället för investeringar.
Det är viktigt att man ser bakgrunden till investeringsnivån. Just centerledningens underlåtenhet att investera på hela 2000-talet, undantaget gymnasieskolan, medförde att väljarna ville ha ett annat ledarskap i kommunen 2010. Det fick man också.
Valet 2014 innebar ingen förändring av den viljan, då centern genom åren gått från 21 mandat till 10 i fullmäktige. Att då framhålla, som Holgersson, att investeringarna är orsaken till de framtida underskott SKL prognostiserar är bara logiskt. Dock är det en felaktig slutsats.
Lösningen är inte att stoppa investeringar. Investeringar är framtidens avkastning. De ska göras kontinuerligt över åren. Eftersom det inte skett fick vi ett enormt behov 2010. Då stod Vitsippans förskola tom sedan många år och var ersatt av hyresbaracker för 900 000 kronor i årshyra, Eken var utdömt, VIF:s fotbollsplan fanns i malpåse, industrimarken som skulle byggas 2007 var inte påbörjad, skolorna och idrottshallen var starkt nedslitna, etc.
Det fanns ett stort investeringsunderskott i Vimmerby. Bara Astrid Lindgrensskolans renoveringskostnad - det nödvändigaste - är beräknad till omkring 40 miljoner kronor. Det investeringsbeslutet har vi inte tagit ännu.
Att det parti som styrt inte genomfört löpande investeringar, och nu klagar på att de görs, är utmanande. Ibland bedrar snålheten visheten...
Nej, investeringarna är inte rimliga i förhållande till en normal investeringscykel. Ändå är de nödvändiga på grund av ovan beskrivet. Och att de kan genomföras, konstaterar SKL, är att Vimmerby kommun och koncern har ett stort eget kapital som vida överstiger både jämförande kommuner, kommunerna i länet och snittkommunerna i riket.
Kort sagt; vi tillhör de rikaste kommunerna i landet. Detta ska centerstyret före år 2000 ha positiv kritik för. Men det var också en tid då befolkningsminskningen var jämförande liten.
Det är däremot riktigt att SKL:s driftprognos för de kommande åren visar på underskott. Den visar också att barn- och utbildningsnämnden har för stora anslag, det råder obalanser inbördes mellan förskola, grundskola och gymnasium. Socialnämnden har inbördes obalanser mellan individ- och familjeomsorg och äldreomsorg. Båda nämnderna behöver en kraftig genomlysning, där man också jämför med andra kommuner, nära identiska med Vimmerby.
Kommunen, oräknat bolagen, har en intjäningsförmåga på minst 25 miljoner kronor årligen, nettoresultat, en del tack vare en skattehöjning inför byggnation av gymnasiet.
Statens balanskrav är på 15 miljoner kronor. Däri ligger möjligheten till amortering på våra lån. Investeringarna har tagits under år med rekordlåg ränta och driftöverskott, 2010-2013. Möjligheten till överskott har fallit bort 2014 och sannolikt också 2015 genom att socialnämnden placerat behövande unga och vuxna på bland annat behandlingshem. Och det i avsevärt större utsträckning än vad andra jämförande kommuner gjort. Hur vi ska få ned dessa kostnader kommer att bli en stor utmaning för majoriteten.
En stor utmaning är också kostnaden för dåliga affärer under mandatperioden 2006-2010. Kommunstyrelsen börjar varje år sin budget med minus 10 miljoner kronor och dessa kostnader minskar inte förrän mellan åren 2019-2027.
Utmaningen för majoriteten denna mandatperiod är att lyckas omfördela inom de stora nämnderna, samt att omfördela mellan nämnderna. Till detta ska läggas en effektivisering som ska ge ett överskott på minst 2 procent, det vill säga 15 miljoner kronor, till årlig amortering.
Med en stark majoritet som vågar styra, som vågar ta ansvar, som har fokus på att verkställa, istället för prestige och personfrågor, kommer det att vara möjligt.
Vimmerby har stora förutsättningar. Också ekonomiska. I ansvaret ligger att våga ta råd från SKL, att våga studera hur andra kommuner liknande Vimmerby gjort och att våga ta greppet medan vi fortfarande har en stabil grund. I det arbetet är oppositionen välkommen med konstruktiva förslag.
Dock tar vi inte till oss av kritik för att vi skapar bra lokaler för välfärden att fungera effektivt, eller att vi möjliggör för industriell expansion i vår kommun.
Micael Glennfalk (M)
Kommunalråd
Dåliga affärer, en stor utmaning
Svar till Tomas Holgersson.Det är ingen komplett bild av Vimmerbys ekonomiska läge som Tomas Holgersson, mångårig centerpartist från Frödinge, målar upp i tisdagens tidning.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.