Den blå Europavägen

Östersjön har sedan vikingarna och Hansans tid varit norra Europas första Europaväg. Under lång tid förband Östersjön länder, städer, handelsmän och vanligt folk med nya kontinenter, varor, välfärd och möjligheter. Denna tid varade tills diktaturen sänkte sig över östra Europa och gjorde Östersjön till en barriär istället för en öppning.

Från läsekretsen2005-02-26 05:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fastän den dunkla tiden av sovjetisk realsocialism nu ligger bakom oss lider vi i Norden fortfarande av att länderna på andra sidan havet är betydligt fattigare och saknar tradition av marknadsekonomi.
Trots detta måste vi på alla sätt nu ta tillvara på de möjligheter som finns. För att kunna utnyttja havets möjligheter maximalt i logistikkedjan krävs bra vägar. Ur den aspekten fungerar inte E22:an speciellt bra. Nuvarande standard motsvarar inte de krav man ska kunna ställa på en europaväg där transporter norrifrån snabbt ska kunna vara i Sydeuropa. Varför händer då inget frågar man sig? Fakta i målet är att socialdemokraterna har nedprioriterat E22:ans utbyggnad.
Vi i Kalmar har en utmärkt hamn som är välkänd hos såväl mäklare som kunder. Hamnen är miljö- och kvalitetscertifierad och har numera också vidtagit åtgärder för att tillmötesgå kraven i lagen om sjöfartsskydd. De ökande transporterna över Östersjön samt en tänkbar transportkorridor som knyter västkusten närmare de växande marknaderna i Baltikum och Ryssland är en möjlighet för Kalmar län. När det finns möjligheter måste länets riksdagsledamöter naturligtvis slå näven i bordet och tala om att vi i Kalmar län kräver en 110-väg med delade körbanor som standard.
Städer som Gdansk och Gdynia i Polen, Ventspils i Lettland eller Klaipeda i Litauen sitter inte och väntar på att det ska bli borgerlig regering i Sverige. På många ställen är stora motorvägsprojekt redan på gång. Det är inte bara vi i Kalmar län som funderar varför inget görs. Även balterna och polackerna har att svårt förstå varför svenskarna inte kan skapa en fungerande infrastruktur på vår sida av Östersjön. Ingen kedja är ju starkare än dess svagaste länk. Och runt Östersjön kan vi konstatera att den svagaste länken för lång tid framöver kommer att vara E22:an.

Rolf Wahlberg (m)
Vice ordförande Kalmar Hamndirektion

Läs mer om