Lena Sjögren skriver "att det inom Försäkringskassan pågår ett stort arbete kring frågor om tillgänglighet, service, bemötande och förväntningar från allmänheten.
Att tala om kund stödjer oss i det arbetet".
Hur såg då tillgängligheten ut i Kalmar Län 2013?
Jo, det kan vi upplysa om, man försämrade tillgängligheten i Borgholm och i Vimmerby genom att stänga båda Servicekontoren. Detta trots, att det i Försäkringskassans egen kundundersökning är just för Servicekontoren som myndigheten får högst betyg av sina kunder. Dessutom så visar det sig, att de mindre Servicekontoren gentemot de större städers kontor, får extra höga betyg av sina kunder.
Idag erbjuder FK endast "personlig service" vid våra kuststäder i länet, men denna service saknas helt i inlandet i Kalmar Län. Upplysningsvis kan nämnas, att närmaste kontor från Oskarshamn är 10 mil bort och då är vi i Jönköpings Län och Vetlanda kommun.
Dessutom så har besöksantalet på Servicekontoren runt om i landet ökat ordentligt under 2013 mot tidigare år. Det har visat sig att besöken ökat för varje år sedan 2008 när Servicekontoren startade upp runt om i landet.
Folkpartiet Liberalerna i Hultsfred har, som enda politiska parti i Hultsfreds kommun varit uppe på barrikaderna och protesterat när Försäkringskassan lämnade Hultsfred och även när man sedermera aviserade nedläggning av Servicekontoret i Vimmerby.
Hultsfreds kommun behöver fler politiska partier som vågar agera mot myndigheternas centraliseringar av gemensam samhällsservice från landsbygden till städerna om vi ska kunna ha kvar någon service överhuvudtaget på vår landsbygd.
Vi utgår ifrån, att det är de folkvalda som skall styra hur offentlig verksamhet skall bedrivas och absolut inte enskilda tjänstemän.
För oss en viktig frihets- och demokratifråga.
Så Lena Sjögren, hur blir nu tillgängligheten och servicen för kommuninvånarna i Hultsfreds kommun?
Vi är väl förvisso också "kunder" till Försäkringskassan - eller är vi bara kunder hos oss själva genom att bli hänvisade till självbetjäning via knapptelefon och Internet?
Att försöka kontakta er genom ert Kundcenter under år 2013 var under all kritik - inte ens värt namnet "kundservice".
Vi hoppas definitivt på en bättre och utbyggd service inför år 2014.
Folkpartiet Liberalerna
i Hultsfreds kommun
Börje Helgesson, länsordf.
Kalmar län (FP)
"Det handlar om en viktig demokratifråga"
Replik till Lena Sjögren angående Försäkringskassan:
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.