Det ska vara enkelt att turista!

Nyligen hade vi vänner från västkusten på besök i några dagar. Då planerade vi en Idökryssning med båtresa och lunch, enligt turistbroschyren som vi fått i brevlådan i början på sommaren.
Jag ringde till Idö Skärgårdskrog och bokade bord.

Från läsekretsen2013-07-20 00:17
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då fick jag besked att jag skulle betala hela paketet, både resa och lunch på Västerviks Turistbyrå.
På söndag eftermiddag kom vi till Turistbyrån 16.05 - det var stängt efter 16.00! Mitt i högsäsong, i semestertider bör väl Turistbyrån ha längre öppettider.
Jag försökte boka via nätet (vastervik.com - enligt samma turistbroschyr) och skulle få en bekräftelse men nej, det kom inget besked! Varför fungerar inte bokning på nätet? Gjorde jag fel?
Båten skulle gå på måndag kl 10.15 och turistbyrån öppnar 10.00 så vi planerade att "hänga på låset" - så skulle det nog fixa sig med biljett. På Turistbyrån mötte vi två unga tjejer som verkade lite ovetande. Men vi fick besked om att vi var tvungna att köpa presentkort (varför presentkort?) dagen innan före kl 17.00. Varför stänger man då 16.00? I turistbroschyren står inte ett ord om att man måste köpa dagen innan eller vilken tid.
Vi hann i alla fall till hamnterminalen och kunde köpa biljetter för båtresan där. Vi fick en skärgårdstur till en god lunch på Idö (som vi kunde betala där).
Det kanske inte hade varit så lätt att ordna för turister som inte känner till stan, med parkering mm.
Det ska vara enkelt och glädjefyllt att vara turist!
Västerviks kommun har mycket att erbjuda för våra turister!
Eva-Lena Fungmark

Läs mer om