Kommunen har en IT-verksamhet precis som alla organisationer. IT är idag vårt självklara arbetsverktyg. Vi är 1 300 anställda plus hundratals skolelever som innebär att kommunen har driftansvar för tusentals datorer. Tror du inte att alla dom, elever i skolan, lärare, anställdar inom äldreomsorgen, myndighetsutövare etcetera behöver support på sina datorer?
När jag arbetade på Roxx hade vi en tjänst på supporten och vi var bara 50-talet anställda...
Nej, jag tycker inte supportkostnad är en bagatell men du får ursäkta att jag tog för givet att läsarna förstår att en dator inte kan vara ur drift och att handhavarna ibland behöver hjälp, både att installera program, att klara tekniska problem och att hantera servrar och uppkoppling.
Du tycker att kommunalråden i ITSams direktion borde vara IT-kunniga. Nej, jag är ingen IT-expert och ITSams direktion är inte tillsatt för att vara IT-experter. Jag har inte suttit i någon enda styrelse i näringslivet eller kommunen där alla som sitter där är experter på bolagets verksamhet, annat än VD:n själv. Finns ens detta inom föreningslivet...?
Ett djupt intresse och engagemang finns dock.
Den verkliga kostnaden för ITSam, jämfört med IT-kostnaden kommunen hade före ITSam, är sannolikt lägre idag. Att vi inte säkert vet beror på att IT-kostnaden tidigare var utspridd på många kommunla verksamheter och på olika nivåer i organisationen. Man kan inte väga in köp av datorer som utgift till ITSam, eftersom pengarna inte stannar i ITSam utan man är mellanhand för att få så bra pris som möjligt åt de sex medlemskommunerna.
Micael Glennfalk (M), Vimmerby
Kommunstyrelsens ordförande
Direktionen behöver inte vara IT-experter
Svar till Sten Nachtweij:Man kan tolka en artikel på olika sätt. Du tycker att 26 miljoner kronor till ITSam är en "IT-karusell".
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.