Diskriminerad av systemet

Inför julen gick jag till Systembolaget i Vimmerby för att inhandla Jämtlands julöl. Det har i år liksom förra året fått mycket bra kritik och är därför mycket efterfrågat. Förra året kunde man hjälpa mig med att beställa från en annan butik.
Jag hade förberett mig på att man kanske måste beställa även i år och var därför tidigt ute. Döm om min förvåning när jag fick beskedet av den vänliga expediten att man tyvärr inte hade ölet men vad mera var, inte ens fick beställa det på kundens anmaning.

Från läsekretsen2005-12-14 08:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ölet fick på grund av beslut i Systembolagets ledning bara säljas i vissa affärer.
Jag frågade butikschefen här i Vimmerby om detta var möjligt. Jo, sa han med beklagande, Jämtlands julöl får endast säljas i en butik i vårt område, butiken Ekholmen i Linköping 10 mil från oss. Bolaget i Vimmerby har inte kunnat ta hem, inte kunnat beställa och får inte beställa från butiken Ekholmen till kunder i Vimmerby. Intresserade Vimmerbybor m.fl. har fått hänvisats till att åka till Ekholmen. Svårt för de flesta, omöjligt för många äldre.
Systembolaget är ett monopol som hänvisar till hälsoskäl som grund för sin existens som egentligen strider mot handelsfriheten inom EU. För att få vara kvar som monopol så måste man garantera att leverantörer inte diskrimineras på osaklig grund. Rimligen borde det också vara förbud mot att diskriminera kunder på osaklig grund.
Varför diskrimineras då Vimmerbybor och många andra? Det kan inte vara sakliga skäl att ange hälsoskäl för just dessa. Att en vara finns i liten volym och snart tar slut är inte heller sakligt skäl att förbjuda försäljning av varor som beställts från de orter - butiker som har varan, ja, till och med förbjuda beställning av varorna.
Kommer man försent och varan är slut så är den det. Men att inte alls få beställa är en helt annan sak. Det är diskriminering på osaklig grund. Det visar med all tydlighet ett monopols avigsidor. Centralt beslutar man att vissa människor inte skall ha ens den servicen att få beställa en produkt. Vill de absolut ha den så får de bekväma sig att resa tio mil trots att beställningsfunktion och leveransfunktion finns.
Frågan kan synas liten och röra få men är principiellt stor och viktig. Upphäv med det snaraste Systembolagets monopol.

Leif Carlson

Läs mer om