Många kunder, framförallt äldre, har svårt att acceptera detta. Man är osäker på hur det fungerar, kan ha svårigheter att komma ihåg koder och känner allmän oro att hantera kort i olika situationer. Bankernas åtgärder tvingar även andra verksamheter att slopa hanteringen av kontanter eftersom bankerna inte längre tar emot dagskassorna.
De lokala bankerna på mindre orter runt om i landet och på landsbygden lägger ofta ner kontanthanteringen och vållar stora problem för bankernas kunder. I Skåne har lokala företagare hotat med att lägga ner verksamheter eller flytta den till andra orter på grund av bankernas försämrade servicenivå.
Bankerna själva påstår att kontanthanteringen kostar för mycket, att det är säkerhetsrisker, att det är bättre för miljön och att vill man frigöra resurser som skall användas till "rådgivning" där banken kan ta rejält betalt oavsett hur kundens avkastning blir.
Kortverksamheten är en riktig guldgruva för bankerna, en slags evighetsmaskin, som ständigt genererar pengar till banken. Som kund får du betala en årsavgift för kortet, butiker och affärsinnehavare tvingas investera i dyra kortterminaler. Inte nog med detta, för varje kortköp betalar butiken dessutom en transaktionsavgift.
Mindre butiker har högre avgifter än de stora butikskedjorna. Det är dryga kostnader för butiksägarna och det är kunderna som i slutänden betalar genom högre priser.
Bankerna måste lyssna på sina kunder. Drömmen om det kontantlösa samhället är främst bankernas önskan och girighet. Vi kommer under överskådlig tid framåt att även ha behov av kontanter.
Nisse på Udden
En guldgruva för bankerna
Allt fler banker upphör att tillhandahålla kunderna sedlar och mynt trots att detta är lagliga betalningsmedel enligt svensk lag. Istället för kontanter tvingar bankerna kunderna att övergå till att använda sig av bank- och kreditkort.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.