En viktig insikt under mina år är det starka behovet av att Västervik snarast blir en del av en större arbetsmarknadsregion och har ett näringsliv i tillväxt. Och region och tillväxt hänger ihop. Tillväxten är beroende av att vi behåller, eller attraherar, unga välutbildade med idéer.
Attraktivitet för den unga generationen ligger i en region med sådan storlek att två familjeförsörjare kan hitta intressanta jobb och att boendet, själva bostaden, möter deras önskemål.
Vår bästa möjlighet att vidga arbetsmarknadsregionen är bättre kommunikationer till den stora Östgötaregionen. Här har vi drivit på för de beslutade investeringarna i E22:an, i Tjustbanan med nya tågfordon och i en delsträcka. Små steg i rätt riktning.
Vi har aktivt deltagit i regionförbundet Östsam och har nu ett avtal med Linköpings Universitet. Vi har också förbättrat möjligheterna till ett attraktivt boende med flera nya tomter och bostäder i sjönära lägen.
Förändringstrycket i näringslivet är starkt. För att stora nedläggningar inte ska bli hot har vi arbetat med att värna tillväxten i det lokala näringslivet. Västerviks näringslivsklimat är väsentligt förbättrat. En ranking på i snitt 126 för de senaste tio åren, av landets totalt 290 kommuner. Vid vårt tillträde var positionen 242.
Kommunen har avtalat med näringslivets Västervik Framåt och där utökat resurserna för tillväxtfrämjande åtgärder. Vi har även arbetat hårt med några verkligt goda möjligheter att påtaglig öka tillväxten i vår besöksnäring. Av dessa har Holiday Club och Gotlandsbåten tyvärr inte gått att fullfölja, medan andra som nya Slottsholmen verkar vara i hamn.
Handeln har utvecklats väl genom ett nytt handelsområde och samverkan i utvecklingen av stadskärnan. Slutfacit är att Västervik idag har en högre total och privat sysselsättning än 2002, trots något färre invånare och Electrolux stora stängning.
I kommunal förvaltning måste politiken arbeta med att samtidigt försöka säkra både god service och ekonomisk hushållning. Utan marknadens direkta förändringstryck blir utmaningen för oss politiker att ha insikten och modet att ta de nödvändiga beslut som stimulerar till ständiga små förbättringar, eller tvingas till plötsliga och påtagliga åtgärder.
Vi har försökt arbeta med det förstnämnda, men i några fall tyvärr tvingats till det senare. Det mest uppenbara exemplet är att vi under kort tid avslutade den absurda strukturen för antalet skolor. Med massiv kritik och varningar som följd. Idag ser vi resultatet av våra djupt impopulära beslut - en sänkt kostnadsnivå och en skola som redovisar bättre måluppfyllelse.
Vårt tydliga ansvartagande för helheten i kommunen gör att vi, efter vissa våndor, nu lämnar över en kommun med en klart förbättrad ekonomistyrning, lägre underliggande kostnader och med överskott. Och för de kommunala medarbetarna är en ordnad kommunal ekonomi den bästa långsiktiga trygghet som politiken kan erbjuda.
Säkert kommer vissa att hävda att vi gjort för lite, eller fel saker. Min övertygelse är att vi arbetat med precis rätt saker. Självklart hade jag gärna sett att vi kunnat åstadkomma ännu mer.
Att vi inte lyckats fullt ut i de viktiga frågorna rörande regionförstoring och tillväxt beror dock inte på bristande ansträngning, utan på att frågorna är svåra och tunga. Ibland krävs även centrala beslut.
Förhoppningsvis kan den tillträdande majoriteten, genom fortsatt ihärdigt arbete i våra spår, lyckas bättre i dessa för vår bygd avgörande framtidsfrågor. Och här önskar jag dem all framgång.
Harald Hjalmarsson
En kommun med förbättrad ekonomistyrning
Året 2014 går snabbt mot sitt slut. I tolv år har jag och mitt parti haft medborgarnas förtroende att leda Västerviks kommun. Spontant är känslan "vad fort det gick".Så måste det kanske vara, arbetet är nästan alltid intensivt och krävande. Samtidigt tar jag med mig en stark positiv känsla av det fina i, att utifrån demokratins regelverk, faktiskt få genomföra saker som kan förbättra Västervik.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.