Genom detta skriftliga omdöme där orden "inte godkänd" får användas, dramatiseras hela skolsituationen när de små barnen utvärderas långt innan de är mentalt mogna för det.
"Äntligen vet jag var mitt barn står!" utropar föräldrarna när de får brevet med omdömet från skolan, vilket är en total missuppfattning eftersom verkligheten är mycket mer komplex än en bokstavskrumelur och några ord på ett papper. Och risken är stor att föräldrarna kommer att bry sig mer om det skrivna meddelandet än om det kompletterande utvecklingssamtalet, där läraren ger sin helhetssyn. Och till sist; Gudrun Brunegård nedvärderar pedagogerna när hon tror att en lärare inte vågar berätta att en 7-åring har problem med matten utan måste meddela detta per brev. Det tycker jag är ganska sorgligt.
Gunvor Runström,
miljöpartist Huskvarna
En mycket sorglig inställning
Nej, Gudrun Brunegård, jag har inte missförstått skolminister Björklunds (fp) intentioner när det gäller grundskolans första årskurser. Om man kallar det skriftliga utlåtandet som ska ges till 7-åringarna redan efter deras första skoltermin, för omdöme eller betyg betyder ingenting i praktiken.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.