En som hejar på Beijer

Någon gång kan man faktiskt hålla med Lennart Beijer och det gäller frågan om utförsäljning av statliga företag. Ordspråket "Man ska inte sälja den ko som mjölkar" är användbart i denna fråga.

Från läsekretsen2008-02-04 07:22
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om man säljer statliga företag för att minska statsskulden minskas våra gemensamma tillgångar i motsvarande grad. Gudrun Brunegård försöker försvara försäljningen genom att peka på att räntan på det amorterade statsskuldsbeloppet är högre än utdelningen från det statliga företaget Vin & Sprit AB, och det stämmer förvisso.
Men Gudrun Brunegård glömmer då att värdeökningen på Vin & Sprit AB är högre än skillnaden mellan utdelning och ränta. Enligt Gudrun Brunegård har bolaget nu ett värde på 40 miljarder kronor. Om vi är försiktiga och antar att bolaget ökar i värde med inflationen 3 procent blir det 1200 miljoner, alltså 350 miljoner mer än de 850 miljoner Gudrun Räknade fram. Man kan anta att värdeökningen är högre än 3 procent per år.
Man kan också anta att utdelningen från Vin & Sprit AB är låg och att vinsterna ackumuleras i bolaget vilket ökar bolagets värde än mer.
Varför står utländska bolag i kö för att köpa bolaget? Jo det är en kassako med hög potential. Flaggskeppet Absolut Vodka är världens finaste vodkamärke och säljs till högt pris.
Och det är framtaget av ett statliga bolag. Sverige har få prestigemärken som Armani, Ferrari och Yves Saint Laurent, men Absolut Vodka är ett sådant. Varför slänga bort det till spekulanter? Om några år är det flyttat till annat land och vi står med en arbetslöshet. En annan del i frågan gäller statsskulden och om den är så viktig att få ner. Huvuddelen av statsskulden är lån från svenska folket via obligationer m.m. Svenskarna har alltså en fordran mot sin egen stat så investeringar med mera finansieras genom skatter och lång från medborgarna. Utlandsskulden bör dock ner då värdet på den varierar med valutakursen och även påverkar kreditvärdigheten.
Alltså behåll de statliga företagen men satsa även på vägarna.

CH

Läs mer om