Huvuddelen av bilarna som åker över Fiskartorget idag har inte något ärende till centrum utan använder torget för genomfart för pendling till jobbet eller för in- och utfart till Västervik. Den stora utbyggnaden de senaste åren på nya områden i Piperskärr, Gränsö, Grantorpet och Tändstickan har kraftigt ökat genomfartstrafiken över Fiskartorget. Samtidigt har flera restauranger öppnat, belägna några meter från genomfartstrafiken. Behovet är stort för fler parkeringsplatser nära centrum.
Om man stänger av trafiken framför Häggbladska huset minskar man givetvis även Hamngatans trafikintensitet. Delar av den avstängda delen skall utnyttjas för aktiviteter, grönområden samt ett antal parkeringsplatser. Trafikanter som vill in till centrum för något ärende kommer även i fortsättningen att kunna använda Fiskartorget för överfart/gågata. Trafiken i övrigt hänvisas till "ringvägen" som finns runt centrum.
Det är dags att lösa trafikproblemen i Västervik.
Drag nytta av den trafiksimulering som genomförts. Skapa ett levande centrum utan massa genomfartstrafik men med goda parkeringsmöjligheter. Bra cykelleder och möjlighet att parkera cyklar. Ringvägar skall ha 50 km/tim övrigt 30km/tim.
Hans Ellervik
VDM
Ett bättre centrum utan genomfartstrafik
Under sommaren har röster höjts för att få bort eller minska trafiken på Hamngatan. VDM vill öka attraktiviteten i centrum. Men det gör man inte genom att tillåta genomfart. Vi måste underlätta nära centrumparkering men undvika genomfartstrafik.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.