Ett yxhugg direkt riktat mot länets norra kommuner

Det talas om nya storregioner och om vikten att hålla samman Kalmar län. Främst hörs denna devis från länets residenspolitiker, från de södra delarna av länet.
Visa av erfarenhet upplevs detta mantra inte lika självklart från politikerna i norr. Och då har de ändå allt som ofta en viss kollegial skyldighet att uttala sig hövligt gentemot partikollegor och politiska kollegor.

Från läsekretsen2012-05-09 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men gång på gång kommer det bakslag i princip omöjliga att glömma. Så kallade vanliga människor, vanliga invånare och företagare, ser ofta en mer naturlig koppling mot norr, mot Östergötland och Linköping.
När nu Kalmar läns Trafik, det samägda bolaget, försöker rädda självförvållade brister i ekonomin genom att rikta yxhyggen norrut - så är det ytterligare ett bakslag för den nobla länstanken. Det håller helt enkelt inte.
Vi har i de norra kommunerna tidigare tvingats konstatera att statliga myndigheter i massor bortrationaliserats och flyttats bort från den norra arbetsmarknaden, och bort från de norra invånarna.
Samma sak med sjukvården som sakta men säkert undergrävts på olika sätt. Liksom apotek, tingsrätter, försäkringskassor och arbetsförmedlingar. Liksom polisen, som numer verkligen tvingas kämpa i motvind.
Brott som inte sker på kontorstid kan numer ske tämligen ostört, utan större risk att någon ertappas.

Hoppas på under
När det gäller KLT så ingår verksamheten i länets samlade infrastruktur. Den är djupt eftersatt.
Med nedlagd service i form av igenbommade resecentrum, har situationen blivit oacceptabel.
Vi tänker på den personal som drabbas, visst - men än viktigare är att hela bygden drabbas av denna snedvridning av medborgarservicen. Men beslutet var väntat, så kantat av inkompetens som verksamheten drivits på.
Vi har i otaliga artiklar skildrat utebliven eller rent ut sagt obefintlig serviceanda, tekniska brister som aldrig tycks kunna lösas - trots att det knappast handlar om månfärder att få bussar och tåg att rulla.
Vi har tvingats rapportera om minskade öppettider, om mängder av andra resefientliga åtgärder.
Vi har tvingats åse en form av Moment 22 där KLT försökt lösa allt sämre ekonomiska resultat genom att ytterligare försämra servicen. Endast den mest optimistiske kan väl ens våga hoppas på något övernaturligt under, att sämre service ska resultera i ökat resande.

Se till att agera
Vi behöver bra vägar i Kalmar län, annars kan vi snart stämpla hela länet som Nationalpark, som världsnaturarv. Vi behöver nybyggda vägar, vi behöver högre hastigheter och vi behöver underhåll på de vägar som finns.
Vi behöver kollektiva alternativ, som nya tåg, snabbare tåg, punktligare tåg.
Jag reste i helgen med personbil från Tranås, via Eksjö och Vetlanda ner mot Kosta. Finfina vägar i princip hela tiden, förutom sedan vi passerat länsgränsen till Kalmar. Då kändes det plötsligt som om bilens stötdämpare hälsat hem.
Samma sak när vi dagen efter reste från Kosta, till Åseda, Virserum, Hultsfred och Vimmerby. Bedrövliga vägar och en än mer påtaglig hoppegupptäcksfärd.
Hur viktiga samhällsfrågorna, när det gäller sociala skyddsnät, sjukvårdsfrågor, näringsliv, arbetslöshet, skola och sjukvård, än är - så tjänar det ju inget till så länge infrastrukturen inte funkar.
Se nu till, engagerade politiker, att lägga partipolitiken åt sidan, och stoppa upp det politiskt korrekta någonstans där det hör hemma - gör slag i saken, och se till att agera.
Detta gäller er politiker i hela färgskalan, i framför allt Oskarshamn, Mönsterås, Hultsfred, Vimmerby och Västervik.
Kom igen, agera för hundra gubbar. För hundra gummor!

Alf Wesik
Läs mer om