Kommunen har numera, för några år sedan, utarrenderat ut hamnen till ett privat kapitalistiskt företag med säte i Norrköping. Därtill har man bildat ett "hamnbolag" som heter VLI.
En kvinnlig politiker som jag beundrar mycket, Akko Karlsson, har ju som vice ordförande i Regionförbundet klart uttalat att all sjötrafik i Kalmar län skulle gå via Oskarshamn.
A. Karlsson kommer nu, troligtvis, att ta hamnchefen i kragen och tala om för honom att det är Regionförbundet och ingen annan som styr utvecklingen i Kalmar län.
Slutligen - citat ur tidningen "två fartyg i veckan anlöper Västervik...". Om inte Akko Karlsson genast ingriper med kraft kanske antalet fartyg en vacker dag blir fem och då tar miljön stryk.
Men sådan är kapitalismen - i detta fall flera båtar och mera pengar och som resultat en sämre miljö. Föreslår att kommunen tillsätter en enmansutredning avs. hamnens framtid.
För miljöns bästa - lägg ner hamnen! Sänder en varm tanke till riksdagsman Krister Örnfjäder för hans mod och omdöme att på sin tid hyra ut till Oskarshamn.
Ingemar Malmström
Farlig hamn för Västervik
En familj flyttade för många år sedan till Västervik, har hört av sig och uttryckt sin bestörtning över nyheten att Västerviks hamn expanderar. Ett av skälen till att man valde Västervik som bostadsort var just miljön, hamnen var ju utarrenderad till Oskarshamn och Västerviks hamns nedläggning var inom räckhåll, varvid avgaserna skulle minska...
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.