Femton friställs efter SJ:s övertagande

Måndagen den 2 maj övertog SJ trafiken på Stångådalsbanan efter BK Tåg AB, som av olika skäl inte kunde fullfölja det femåriga avtalet. Avsikten var att under tiden fram till tidtabellsskiftet 11-12 juni diskutera med personalen om det framtida upplägget.

Från läsekretsen2005-06-24 04:13
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För Kalmarpersonalens del har det varit tyst, mycket tyst. En vecka före skiftet kom en knapphändig förfrågan om förflyttning till Linköping, fram till årsskiftet.
Några turlistor och fridagsplan presenterades ej, möjlighet till så kallad komprimerad tjänstgöring nämndes aldrig och förutsättningarna för pendlingen Kalmar-Linköping togs aldrig upp.
Med det utgångsläget fanns bara en sak att göra, avstå!
Varför har inte politikerna i landstinget varit mer aktiva? Här skjuts mångmiljonbelopp till en verksamhet som man därefter inte ägnar en tanke åt. Att personal friställs, flyttar från länet eller långpendlar ut i landet bekymrar ingen. Vi uppfattade att det var en satsning på en framtid för Stångådalsbanan. Men, det verkar mest konstgjord andning fram till nästa upphandling, där utgången för trafik på banan är mycket oviss.
På ett möte med Järnvägsfrämjandet i Linköping har Jan Kyrk, SJ AB, framfört farhågor att det inte blir några direkttåg Kalmar Central -Linköping-Stockholm Central, varken nu eller i framtiden. Det egna intresset för de nya X40-tågen på Linköping-Stockholm Central-Gävle går givetvis före ett dieseldrivet länstrafikfordon med några år på nacken. Rävspel, javisst, men det är sånt politiker och tjänstemän gärna sysslar med.
I pressmeddelandet inför övertagandet talades om en kvalitetshöjning, men inget har märkts. Tyvärr har utbudet från serveringen blivit sämre, betydligt sämre, och inte blir det bättre att en prislista med beteckningen Bistro sätts upp. Här erbjuds varma rätter, starköl och vin samt ett flertal av andra produkter som inte finns i vagnens sortiment. Inte ens kaffet vi serverar är av angivet fabrikat.
Under BK-tiden kände personalen ett engagemang för sitt arbete och omtanke om resenären. Efter att SJ tog över har vi stått utan något större intresse från arbetsgivaren, vilket tyvärr smittar av sig på det dagliga arbetet.
När vi sista tjänstgöringsdagen kom till Linköping fick vi lämna ifrån oss växelkassa, länstrafikkort, tjänstemobil, uniform och andra för tjänsten väsentliga saker.
Resenärerna på det mycket välbesatta tåget från Linköping på fredagseftermiddagen var mycket förvånade över att inte kunna lösa biljett! Och vi kan bara hålla med.
Lite bättre ordning kan krävas av den nya operatören.

BK-medarbetare, Kalmar