Telia har dessutom mångårig erfarenhet av bredbandslösningar och av att långsiktigt driva och utveckla öppna nät. Det har gett oss god insikt om vad våra kunder efterfrågar. Hos oss innebär "öppet nät" att man har tio stycken olika tjänsteleverantörer att välja mellan när väl fibern är installerad. I kommunens alternativ är antalet tjänsteleverantörer begränsat till en.
Vi tror på konkurrens. Konkurrensen är en motor - ett driv - som gör att både vi och våra konkurrenter ständigt måste utvecklas och förbättra oss. Vinnaren i längden är självklart kunderna. Detta gäller såväl på världsmarknaden som i Vimmerby.
Slutligen: Telias support för våra fiberkunder är öppen mellan klockan 8 på morgonen och klockan 22 på kvällen alla vardagar och mellan klockan 10 och 18 på helger, det vill säga betydligt mer än vad som brukar gälla i en kommunal växel. Det finns också möjlighet att kontakta oss via chatt, e-post och sociala medier.
Henrik Forssell
Ansvarig för fiberförsäljningen på Telia
Fiber, en satsning på svensk infrastruktur
Med anledning av Leif Haraldssons insändare 28 augusti finns det anledning att förtydliga ett antal saker.Telia är en av de största investerarna i svensk infrastruktur och satsar nu sammantaget fem miljarder kronor om året i Sverige till och med 2015 på såväl de mobila som fasta näten. Fibersatsningen i Vimmerby är en del av detta.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.