Fler företag måste börja ta ansvar

Fler och fler lägger märke till förändringar i klimatet, allt ifrån fler naturkatastrofer till mindre behagliga temperaturer. Som resultat börjar fler inse vikten av att vara miljömedvetna, något som i sin tur sätter högre krav på oss företagare.

Från läsekretsen2014-11-07 08:33
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

OM VI INTE VILL BLI bortvalda och utkonkurrerade är det dags att börja ge tillbaka av det vi tar mest av - miljön. Med alltmer miljömedvetna kunder borde det kännas naturligt att leta efter tillvägagångssätt att möta kundernas önskemål på - men tyvärr är det inte alltid så.

Även om många fastighetsbolag har insett värdet av solceller och profilerar sig inom solenergin för att möta marknadens efterfrågan, så ligger Sverige nämligen fortfarande efter. Tyskland har installerat 400 w solceller per invånare i genomsnitt, jämfört med Sverige som landar på 4 w per invånare.

Det går inte längre att skylla på att vi har ett nordiskt klimat, för faktum är att ett nordiskt klimat snarare är fördelaktigt för solcellerna. Solceller trivs i regniga väder som håller dem rena, i kyliga klimat som gör dem effektiva och i långa sommardagar som ger energi. Med andra ord är solceller mer optimalt för Sverige än för till exempel södra Italien där de lätt dammar igen.

Inte heller är det speciellt krångligt. Det finns företag som gärna installerar solcellerna och utför det lilla pappersarbete som finns om man inte orkar själv. Inte heller är det vidare dyrt i längden; att skaffa solceller innebär att du på sikt sänker din energikostnad och har ett fast lågt elpris i minst 30 år.

FÖRETAGEN SOM inte anammar ett miljötänk går således med förluster både ur ett långsiktigt ekonomiskt perspektiv och ur ett konkurrenskraftsperspektiv. Branscher som av allmänheten anses" smutsiga" och som miljöbovar skulle, genom att använda grönare energi, så som solenergi, kunna stärka sina varumärken.

För även om de utnyttjar och tar slut på naturens resurser, eller släpper ut miljöföroreningar, så kan de genom solenergi visa att de åtminstone försöker kompensera för sina utsläpp. Det visar på att företaget är miljömedvetet och tar sitt ansvar, trots omständigheterna.

Men det är inte bara smutsiga branscher som drar nytta av grön energi; alla företag som tar sitt ansvar gentemot miljön signalerar medvetenhet på ett helt annat sätt än de som är passiva. Genom att ta sitt ansvar, berätta om det och dess positiva effekter, påverkas också allmänheten. Kunderna får ett kvitto på att de valt ett bra företag och fler företag pressas till att också dem använda sig av solenergi, vilket i sin tur leder till en bättre värld för oss alla.

Naturen är inte oändlig, den kommer att ta slut om vi inte börjar ta vårt ansvar för den - och det är dags att vi tar det ansvaret. Vi har resurserna och vi har sett konsekvenserna; vi kan bara vinna.

Lars Strömberg,
VD för Kraftpojkarna i Skåne AB

Läs mer om