Flest olyckor med fotgängare i tätort

Det är skönt att promenera. Eländigt är emellertid att en del promenader förvandlas till tragiska trafikolyckor. Är det oundvikligt att människor blir på- och överkörda, dödade och invalidiserade? Det är det nog. Men ni, bilisterna, har makt att påverka, om ni vill och väljer.

Från läsekretsen2013-03-20 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har levt i många städer. Men ingen lika vacker som Kalmar. Särskilt sant är det här på sommaren. Och kanske är det därför som Kalmar upplevs så bra till fots. En promenad längs Slottsvägen fram till havet och Kalmar Slott har gjort många människor gott.

De vackra vyerna i Kalmar lockar rimligtvis ut fler fotgängare än vad många andra städer i samma storlek förmår att göra tillsammans. När Kalmarborna ger sig ut för att promenera utsätter de sig emellertid för en risk. Risken för att bli påkörda. Den här risken är inte särskilt stor, men den är verklig! Bara i januari månad har fem fotgängare runt om i Sverige mist sina liv i trafikolyckor. Inom Kalmar län dog 2011 tre fotgängare medan nio skadades svårt. Det här skriver Transportstyrelsen på sin hemsida. Ungefär 85 procent av de gångtrafikanter som tar skada skadas för övrigt i tätorter. Gångtrafikanter är dessutom den trafikkategori som vid is- och snöväglag drabbas av flest skador. Det visar statistik som Statens väg- och transportforskningsinstitut har tagit fram.

Själv äger jag ingen bil. Jag promenerar eller cyklar. Men inte heller på cykeln sitter man säkert. Bara för några månader sedan stod det att läsa i Barometern att en 74-årig cyklist mist sitt liv efter att ha blivit påkörd av en minibuss. Olyckan inträffade i Kalmar. Det är hemskt när sådant här sker. Olyckor kommer emellertid alltid att inträffa. I vilken utsträckning är dock påverkbart. Det är jag övertygad om. Att en ömsesidig respekt mellan bilister och gångtrafikanter existerar blir därför viktigt. Kanske skulle den på något vis kunna utvecklas och förbättras? Om inte annat för att minska den egna, eller nära och käras, risk för att mista liv och lemmar.

I Kalmar är den här ömsesidiga respekten en bristvara. Särskilt tydligt blir det här när man som gångtrafikant ska passera ett övergångsställe. Det finns emellertid ett övergångsställe där bilisterna stannar upp och visar hänsyn, och respekt. Att det ligger ett tiotal meter från polisstationen säger sitt. Under perioden 2005-2010 har 70 personer i Sverige dött på övergångsställen medan 4775 personer har skadats, varav ungefär 800 svårt. Statistiken, som är väl värd att fundera över, presenteras på Motormännens hemsida.

En påminnelse till er bilister är att ni vid obevakade övergångsställen har väjningsplikt mot gångtrafikanter som har gått ut på övergångsstället eller just ska gå ut på det.
Men det vet ni, och det är en del av problemet. Att ni vet, men inte bryr er. Jag uppmanar er till reflektion. Ni sitter bakom ratten på ett plåtmonster. Det medför makt, men också ansvar. Tänk på det.

Gustav Nyvall

Läs mer om