Så enkelt är det inte. Rent tekniskt kan visserligen flygverksamhet bedrivas nästan vartsomhelst, till exempel på en större åker.
Men flygklubben har faktiskt nytta av flygplatsbolagets närvaro.
Det är inte bara så att motorflygsektionen har en omfattande verksamhet där många medlemmar kommer utsocknes ifrån.
Klubben avser även i en framtid bedriva segelflygskolning.
Och segelflyg är helt klart en rekreationssport, kanske ännu mer än motoristerat sportflyg. Segelflygskolningen i Hultsfred har legat nere i många år.
För min del kan flygplatsen betraktas både som en turistanläggning och en hälsofacilitet förutom att den kan vara bra för näringen, skogsägarna och allmänheten.
Men om flygplatsbolaget läggs ner så blir klubbverksamheten betydligt mer tungrodd än den har varit hittills. Även snöröjning, gräsklippning och bensinhantering kanske måste skötas ideellt. Då riskerar Nordöstra Smålands Flygklubb att förlora sin plats på klubbkartan.
Edmund Albinsson, Södra Vi
Flygnej hotar flygklubben
Har det hänt nåt?Jag undrar varför Vimmerbys kommunpolitiker verkar planlösa. Flygplatsen har varit i kommunens delägo i många herrans år om jag har förstått saken rätt. Och nu, helt plötsligt vill man dra sig ur. Det sägs också att bara sportflyg kan finnas kvar om banljuset inte byts.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.