Om nu kineser och andra vill satsa i Hultsfred så tror jag att de lika gärna flyger till Växjö eller Kalmar. Det är inga avstånd att tala om för långväga gäster. Våra egna kommuninvånare åker hellre tåg eftersom de slipper dyra anslutningar från Arlanda till centrum och företagarna åker fortfarande bil enligt den undersökning som är gjord av Växjö högskola. Det är mycket svårt att förstå hur ni politiker kan ge ert stöd för att låta flygplatsen leva kvar när det är alldeles för få passagerare och ni måste gå in med driftsstöd. Ni räknar med att det statliga stödet minskar framöver vilket gör att kommunerna (Hultsfred och Vimmerby) måste bidra med ännu mer driftsstöd. Idag är behovet av kommunalt stöd på 4,5 miljoner och 2005 beräknas det bli 5,3 miljoner. Dessutom tillkommer kostnader för räddningstjänsten.
Vi har också kunnat läsa att en avveckling av flygplatsen skulle kosta 15 miljoner, det är rena skräckinformationen. Det handlar om att tio miljoner är nedskrivningar av byggnader och inventarier, d.v.s. inga rena pengar. Resterande 5 miljoner gäller personalkostnader och pensionsskuld samt speciella avvecklingskostnader samt avtalsåtaganden. Det är då väldigt enkelt att räkna ut att dessa fem miljoner skulle kommunerna tjäna in på ett år eftersom det är samma summa som driftsstödet. Frågan är vilka krafter som driver flygplatsfrågan eftersom den inte har någon större betydelse för varken näringslivet eller för allmänheten. En vädjan till alla er politiker som ska rösta i kommunfullmäktige - sätt er in riktigt i frågan och lyssna inte enbart på de som själva har intresse av flygplatsens existens. Visa med er röstning i fullmäktige att ni är så pass kompetenta som vi invånare hoppas på.
Tågresenär
Flygplatsen - för vem är den till?
Hur kan kommunstyrelsens arbetsutskott vilja satsa pengar i en flygplats som inte behövs?Ni pratar om att det är viktigt för näringslivet och i vissa lägen ha avgörande betydelse för utvecklingen, det är bara löst prat.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.