Finns det inte andra behov i vårt samhälle när vård, skola och omsorg har fått känna på sparbetingen.
Är det förresten tillåtet att bevilja och skjuta till en kommunal driftgaranti till ett privat företag enligt kommunallagen?
Hultsfreds kommun betalade 3 miljoner i driftstöd til Flygplatsbolaget, Vimmerby kommun 1,5 miljoner och staten betalade 3,6 miljoner vilket blir 8,1 miljoner kronor i stöd. Är detta klokt? Idag reser 5.500 personer, ankommande och avgående, vilket innebär att varje resenär subventioneras med ca 1.500 kronor. Låter detta klokt när du nästan lika snabbt kan ta dig med tåg till Stockholm och kommer mitt i centrum och slipper dyra anslutningar från Arlanda till centrum. Tågresan tar kanske ca en timma max en och en halv timme mer i tid och kostar inte på långa vägar lika mycket som en flygbiljett.
Vi vet också att Växjö högskola har genomfört en undersökning som visar att 70 procent av alla resor till Stockholm från vårt område fortfarande sker med bil. Dessutom uppgav företagen att de tenderar att använda mer tåg än flyg. Företagen har inget uttalat behov av flygplatsen. När inte behovet finns varför envisas kommunen med att driva flygplatsen vidare.
Nu måste alla politiker tänka till, är det inte en vansinnesaffär att fortsätta driva flytplatsen och pumpa in pengar i ett privat bolag.
Vem vill inte få extrapengar från kommunen för att det egna företaget ska vara lönsamt? Nyttan med flygplatsen överväger inte de ekonomiska åtagandena.
Företagare och tågresenär
Flygplatsen - kommunalekonomiskt slöseri
Hultsfreds kommun äger två tredjedelar och Vimmerby kommun en tredjedel och har nu funderingar på att satsa på en ny ljusanläggning som kostar 3 miljoner kronor. Är inte detta slöseri med våra kommuninvånares skattepengar när det privata flygbolaget skriker efter fler passagerare och dessutom vill ha en kommunal driftgaranti.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.