Flytta turistbyrån

Jag har följt debatten och har noterat att man uteslutande diskuterar ökade kostnader och sämre lokaler. Allt är bättre som det är idag. Är detta rätt argumentation?
En annan frågeställning borde vara. Vad kan en flytt av turistbyrån ge i ökade intäkter? Vad är det för första intryck vi vill ge våra besökare? Är flytten rent av en strålande idé?

Från läsekretsen2005-06-07 14:02
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Eftersom "staden" Vimmerby har något som intresserar de turister som besöker oss, är det för mig en självklarhet att turisterna d.v.s. kunderna styrs så att utbudet av tjänster och varor exponeras på bästa sett. Det finns en anledning till att de mest frekventa varorna, så som mjölk och chark, finns längst in i butiken. Man passerar och köper varor som inte var planerade från början.
Jag menar inte att man ska flytta hela Astrid Lindgrens Värld till torget. Det är en lika fånig idé som att flytta hela torget till Astrid Lindgrens Värld. eller?
Vad jag menar är att, finns det en möjlighet att exponera flera varor och tjänster för köpglada turister, skall man göra det. Om sedan en flytt är kostsam eller inte, är något man får ställa mot de intäkter flytten kan bidra till. Skall vår stad också i fortsättningen kallas för en köpstad bör förutsättningarna och tillfällen tas till vara så att köpkraften kan öka.
Det är inte på något sett fult att sukta efter turisternas pengar. Vart enda öre som spenderas i vår stad kommer förr eller senare oss kommuninnevånare till del. Tänk er in i turistens situation.
Efter en lång bilresa från Tyskland, Danmark, Växjö eller någon annan ort, närmar sig turisten Vimmerby. Parkerar på anvisad parkeringsplats och får en kort bensträckare till turistbyrån. Oavsett från vilket håll man kommer blir bemötandet stadens torg med uterestauranger, butiker, lekplatser för barnen m.m.
Det finns glass, läsk, kaffe och en chans att komma ner i varv efter resan.
Detta första intryck är väsentligt mycket bättre än idag.
Det vill säga, att köra ytterringen till en turistbyrå som ligger på en parkeringsplats. Ingen handel är lika med inga intäkter
och ett sämre första intryck. Passera ICA för att sedan fortsätta till sin stuga, eller bli, av turistbyrån, hänvisad till någon annan sevärdhet via ytterringen runt stan. Är det vad vi vill visa upp?
Man planterar träd vid infartsvägarna, snyggar till och fräschar upp för att få staden att ge ett bra mottagande och det är väl bra, men är det detta som turisten kommer ihåg?
Se till att turisterna får se vårt charmiga torg och innerstad, så ska ni se att de förmodligen kommer tillbaka och vill ha mer.

Lars Martinsson

Läs mer om