I dagens skola lär sig eleverna inte tillräcklig mycket matematik, många har svårt att förstå vad de läser och kunskaperna inom naturvetenskap är låga. Vi Moderater vill prioritera det som gör skillnad och har stöd i forskning och beprövad erfarenhet och identifierar tre åtgärder för att fler elever ska få en bra start i livet:
1. Varje elev ska bli sedd. Vi menar att tidiga insatser är avgörande. Redan i lågstadiet måste de elever som behöver det få uppmärksamhet och stöd för att orka övervinna en känsla av tillkortakommande och ges självförtroende att fortsätta försöka. Nya Moderaterna vill att det som kallas särskilt stöd ska komma tidigt och att fler elever ska få hjälp av speciallärare.
2. Mer tid mellan lärare och elev. Nya Moderaterna vill utöka svenska elevers lärarledda undervisningstid, då tiden mellan lärare och elev spelar roll för att fler ska nå kunskapsmålen. Vi vill även att eleverna ska få mer matematik- och svenskundervisning.
3. Skickliga lärare. (M) vill stärka läraryrkets status. Lärarlönerna bör öka och vi föreslår att fler karriärtjänster för lärare inrättas som ett led i detta. Dessutom är det viktigt att låta lärare vara lärare och därför bör andelen pappersarbete och dokumentation minska.
Nya Moderaterna vill förstärka fokus på kunskaps i skolan och säkerställa att alla elever får det stöd de behöver. Ingen elev ska behöva gå igenom skolan och känna sig osedd. Alla behövs.
Jan R Andersson (M),
Jörgen Andersson (M),
Karl Holst (M),
Christin Rampeltin
Molin (M)
Fokus på samspel mellan elever och lärare
Under februari månad gör vi Moderata lokal-, regional- och rikspolitiker studiebesök i skolor runt om i Kalmar län. Tillsammans har Alliansen sjösatt en helt ny skola, den största reformen inom utbildningsväsendet sedan folkskolan infördes, med fokus på kunskap och lärande. Det är positivt att Socialdemokraterna äntligen svängt i skolfrågan. Därför antar vi deras utmaning och debatterar framtidens skola i Kalmar län under veckan.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.