Ett exempel är Vimmerby folkhögskola. Där bedrivs redan nu verksamhet för att underlätta invandrares integration i det svenska samhället. Kursen "Allmän Grundkurs" är en fortsättning på den traditionella sfi-verksamheten för invandrare som ännu inte har grundläggande kunskaper i svenska, engelska eller matematik. Kursen är på ett eller två år och ger grundläggande behörighet på grundskolenivå och möjlighet att fortsätta mot samma behörighet även på gymnasienivå. Det är ett lysande exempel på hur våra folkhögskolor kan bidra till en ökad integration inte bara på själva skolan utan i hela samhället. Men det går att göra mer, och nu vill alltså regeringen utöka möjligheterna med ett särskilt fokus på nyanlända.
Folkhögskolorna har länge varit en outnyttjad resurs när det gäller integration av just nyanlända. Såväl Arbetsförmedlingen som folkhögskolorna själva och utredningar har pekat på det. Nu gör regeringens det möjligt att i större utsträckning än tidigare ta till vara folkhögskolornas kunskap och erfarenhet för att påskynda nyanländas etablering i samhället.
Med den här satsningen får folkhögskolorna verktyg att än bättre möta vår tids stora integrationsutmaning och visa hur värdefulla de är. Samtidigt blir våra nyanlända invandrare en viktig resurs för den framtida samhällsutvecklingen.
Pierre Edström (FP)
Vice ordförande i landstingets folkhögskolestyrelse i Kalmar län
Folkhögskolorna - viktiga i integrationsarbetet
Folkhögskolorna har i snart 150 år hjälpt generation efter generation in i arbete, studier och samhällsgemenskap. Utmaningarna har varierat genom tiderna men folkhögskolornas verksamhet har alltid anpassat sig efter nya behov och förutsättningar. En sådan utmaning i dagens samhälle är att bidra till nyanlända invandrares etablering i landet. Alliansregeringens budgetproposition för 2014 innehåller en glädjande satsning som gör det möjligt för folkhögskolorna att utveckla det arbete som redan pågår på sina håll.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.