Nej, jag har inte personligen tagit flyget från Hultsfred på mer än ett år. En orsak är mellanlandningen i Oskarshamn. En annan är priset. Skulle flyga till Skellefteå häromveckan men biljetten skulle kosta 6.300 kronor och då avstod jag. (Biljetten tur och retur Stockholm-New York-Orlando kostar ordinarie pris 5.300 kronor...)
Nej, jag tar bilen till Jönköping eller Linköping och flyger hellre därifrån. Eller ännu oftare; bilen till Arlanda och flyger därifrån.
Däremot har jag kunder som flyger in till flygplatsen och besöker Roxx. I vår har vi haft två kunder som tagit flyget Stockholm-Hultsfred tur och retur... Övriga tog tåg eller bil.
Men vi måste ha kvar flyget en tid till.
Vi måste vinna tid att se vad de närmaste 5-10 årens utveckling kan innebära för regionen. Om vi lyckas öka turismen/besökarna, och därmed företagandet och därmed nyetableringar, är flyget en viktig del i infrastukturen. Lyckas vi kan vi kanske investera i flyget istället!
Om utvecklingen bara blir hälften så bra som vi tror är tåget det bästa alternativet; se till att skapa snabbtåg så vi tar oss till Linköping på 45 minuter! Det är en region som har möjlighet att skapa en internationell flygplats.
Om vi inte lyckas alls? Det alternativet finns inte för näringslivet i Vimmerby. Vi har idag en stark, samarbetsvillig företagarkår i Vimmerby som ser möjligheter i alla problem, och söker offensiva lösningar. Tillsammans med aktiva Vision Vimmerby, och samarbetsvilliga politiker, kan denna "Vimmerbykultur" tillskrivas det positiva klimat vi har i kommunen idag.
Min röst på flyget blir alltså behåll, och avvakta.
Jag tror de flesta förstår att grunden till Vimmerbys välfärd ligger i en stark, livskraftig småföretagarverksamhet som genererar vinster och orkar betala alla skattemiljoner kommunen behöver.
Lösningen ligger inte i att "ta ut mer" utan i att "investera mer". För en gemensam tillväxt måste vi plantera större ytor än vi skördar.
Därför måste vi ha en lokal näringslivspolitik som skapar just dessa förutsättningar; mark, infrastruktur, utbildning till växande företag och nya etableringar.
Ställ därför inte näringslivet mot omsorgen. Det är i grunden fel. Det är att lägga ned planteringsbar yta för att klara konsumtion, inte för att skapa tillväxt och mer att skörda.
Idag ger näringslivet och kommuninvånarna en stor påse pengar till omsorgen, till skola, till vård. Om dessa pengar inte räcker är lösningen inte att avstå kommunala investeringar för näringslivet, lösningen är att få näringslivet att växa så att fler miljoner kan betalas in och pengapåsen blir större.
Leta istället efter effektiviseringar i verksamheten, förbättra ständigt, låt en positiv framtåsträvande debatt gödsla planteringen så nya sätt att göra saker på kan upptäckas.
Ändå är "Vimmerbykulturen" inte skapad av en polarisering mellan intressen, den är skapad av en samsyn om en positiv gemensam framtid i vår kommun, i vår stad.
Vi måste därför skilja på äpplen och päron när vi diskuterar med varandra.
Micael Glennfalk
Vimmerby
För tidigt fatta beslut om flyget
Jag flyger inte från Hultsfred.Jag tycker det är för dyrt och omständigt ...men framförallt för dyrt.Ändå tycker jag att det inte är rätt tid att ta beslut om flygplatsens framtid.Dessutom är ett borgensåtagande på en miljon för litet, för att riskera nedläggning.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.