Så mycket kostar det skattebetalarna att lägga Förbifart Stockholm på is fram till i maj nästa år. Pengar som skulle kunna användas till något vettigt, till exempel till att fördubbla statsstödet till enskilda vägar på landsbygden. Eller en rejäl satsningar på järnvägen. Istället väljer regeringen att kasta pengarna i sjön. För mig är detta helt obegripligt. Och detta är en fråga som inte bara berör Stockholm utan hela landet.
En miljard kronor är till exempel lika mycket som det kostar att bygga 33 kilometer motorväg, drygt 20 kilometer dubbelspårig järnväg på landsbygd eller 500 kilometer gång- och cykelbanor.
En miljard är lika mycket pengar som Kalmar län har att bygga regionala vägar för i 14-15 år, pengar som nu bränns till ingen nytta i Stockholm på 200 dagar.
Ingen vet heller vad slutnotan på förseningen av Förbifart Stockholm hamnar på. Stockholms Handelskammare har tagit fram siffror som visar att det skulle kosta samhället minst åtta miljarder kronor att skjuta upp arbetet i fyra år. Med tanke på hur många frågetecken hela Förbifarten omgärdas av, är en fördyringskostnad i den storleksordningen inte osannolik.
En berättigad fråga till regeringen är varför man hanterar våra gemensamma skattemedel så oansvarigt? Vore det inte bättre att använda pengarna till något vettigt, till exempel till stödet för vägnät på landsbygden eller varför inte en rejäl upprustning av Stångådalsbanan mellan Vimmerby och Linköping?
För mig och Centerpartiet är frågan lätt att svara på. Vad tycker du Krister Örnfjäder?
Anders Åkesson,
riksdagsledamot (c) för Kalmar län
Förbiförsening gynnar inte Stångådalsbanan
Förseningen av Förbifart Stockholm kostar 1 miljard kronor. Motsvarande vad en bra upprustning av stångådalsbanan mellan Vimmerby och Linköping kostar.
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.